حمل بار

کشورهای مبدا واردات از طریق ناوگان ریلی

کشورهای مبدا واردات از طریق ناوگان ریلی

کشورهای مبدا واردات از طریق ناوگان ریلی

ایران یکی از کشورهایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه ای که دارد می تواند از ناوگان ریلی برای واردات و صادرات کالا استفاده کند. حجم و ظرفیت بالای خطوط ریلی برای جابجایی کالا را می توان اصلی ترین دلیل انتخاب این روش برای انتقال بار دانست. مواد اولیه و خام، محصولات وابسته به صنایع نساجی مانند پنبه، سنگ آهن، دانه های روغنی و سولفور بخش عمده ای از کالاهای حمل شده توسط قطار و راه آهن است. کشورهای مبدا واردات از طریق ناوگان ریلی عموماً از کشورهای آسیای میانه و کشورهای حوزه قفقاز می باشند.

واردات و صادرات از طریق ناوگان ریلی

واردات و صادرات از طریق ناوگان ریلی

 

کریدورهای ترانزیتی ریلی

در حال حاضر چندین کریدور ترانزیتی ریلی از کشور ایران عبور می کند. این کریدورهای ریلی خاورمیانه را به آسیای شرقی و اروپا متصل می کنند. از جمله مهمترین این مسیرها می توان به کریدور شمال – جنوب، کریدور بین المللی آسیا – اروپا، کریدور شرق – غرب و کریدور ایران – ترکمنستان – قزاقستان اشاره کرد.

 

کشورهای آسیای میانه به عنوان مبدأ واردات از طریق ناوگان ریلی

کشورهای آسیای میانه که به آن آسیای مرکزی نیز اطلاق می شود، به طور کامل در خشکی محصور هستند. به همین دلیل برای واردات و صادرات از روش های ترکیبی استفاده می کنند. مرزهای آبی ایران یکی از اصلی ترین روش های دستیابی این کشورها به آب های آزاد است. کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان کشورهای آسیای میانه را تشکیل می دهند. در برخی تقسیم بندی ها فغانستان، مغولستان، کشمیر، شمال و غرب پاکستان و گاه سین‌کیانگ (ترکستان شرقی قدیم) در غرب چین و جنوب سیبری در روسیه را هم بخشی از آسیای میانه می دانند. این کشورها با استفاده از مرز ریلی سرخس اقدام به رساندن کالاهای خود برای صادرات و واردات به مرزهای آبی ایران می کنند. همچنین خطوط ریلی مستقر در بندر شهید رجایی نیز مسیری برای رساندن کالاها به ناوگان ریلی سراسری کشور محسوب می شوند.

 

کشورهای حوزه قفقاز به عنوان مبدا واردات از طریق ناوگان ریلی

کشورهای حوزه قفقاز در بخش هایی از آسیا و اروپا و در میان دریای خزر و دریای سیاه واقع شده اند. به دلیل وجود رشته کوه های قفقاز در این منطقه، به این نام شهرت پیدا کرده است. در برخی تقسیم بندی ها قفقاز را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می کنند. اما به طور کلی قفقاز شامل کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بخش هایی از ایران، ترکیه و روسیه می شود. این کشورها از طریق ایران به خلیج فارس متصل می شوند و استفاده از ناوگان ریلی یکی از بهترین روش های برقراری این ارتباط است.

نقش ایران در کریدورهای ریلی آسیا

نقش ایران در کریدورهای ریلی آسیا

 

شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع (CIS)

شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع(CIS) در سال 1992 در روسیه تشکیل شد. این شورا با پذیرش ایران به عنوان عضو اصلی در سال 2013، دارای 16 عضو شده است. اعضای این شورا ایران، روسیه، ازبکستان، اوکراین، فنلاند، جمهوری آذربایجان، لتونی، استونی، لیتوانی، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس، ترکمنستان، تاجیکستان، گرجستان و اتحادیه شرکت‌های ریلی هستند که فعالیت گسترده ای در زمینه واردات و صادرات از طریق ناوگان ریلی را انجام می دهند. در این شورا موضوعاتی از جمله هماهنگی در فعالیت های  حوزه راه آهن کشورهای عضو، حمل و نقل بین المللی مسافران و انواع کالا، استفاده مشترک اعضا از واگن های حمل بار و کانتینرها و تنظیم توافقنامه های میان اعضا در زمینه خدمات حمل و نقل و توسعه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عضویت ایران در CIS

عضویت ایران در CIS

 

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *