حمل بار

بسته بندی صحیح مطابق استاندارد بیمه

بسته بندی صحیح مطابق استاندارد بیمه

بسته بندی صحیح مطابق استاندارد بیمه

یکی از اصلی ترین اقداماتی که پیش از ارسال کالا باید صورت گیرد، بسته بندی صحیح و اصولی آن است. در غیر این صورت احتمال آسیب دیدن بار بسیار بالا خواهد بود. امروزه برای پیشگیری از وقوع خسارات احتمالی، تمامی کالاهایی که با استفاده از روش های حمل و نقل جابجا می شوند، تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. شرکت های بیمه، پروتکل هایی برای نحوه بسته بندی  به شرکت های حمل و نقل ارائه می کنند که صاحبان کالا و شرکت حمل و نقل ملزم به رعایت آن می باشند. در این مطلب پیش از توضیح راجع به نحوه بسته بندی درست بار، اشاره مختصری به بیمه حمل و نقل کالا خواهیم داشت.

بسته بندی اصولی کالا بر اساس استاندارد بیمه

بسته بندی اصولی کالا بر اساس استاندارد بیمه

 

بیمه حمل و نقل کالا

بیمه حمل و نقل کالا یکی از پوشش های شرکت های بیمه است که بیمه گر در ازای دریافت حق بیمه ای که از بیمه گذار دریافت می کند، خسارات احتمالی را جبران خواهد کرد. به بیان دیگر بیمه گر متعهد است که اگر در جریان حمل کالا از مبدأ به مقصد، به دلیل وقوع خطرهای موضوع بیمه، کالا دچار خسارت شود و یا از بین برود، هزینه هایی مربوط با این خطرات را جبران نماید. انواع پوشش بیمه حمل و نقل کالا به سه دسته زیر تقسیم می گردد:

  1. بیمه حمل و نقل دریایی
  2. بیمه حمل و نقل زمینی(جاده ای، ریلی)
  3. بیمه حمل و نقل هوایی

 

رعایت اصول استاندارد بسته بندی برای ارسال کالا از طریق قطار

سامانه قطاربار که متولی جابجایی کالا در ناوگان ریلی کشور می باشد، پیش از ارسال بار آن را بر طبق پروتکل های بیمه بسته بندی می کند. بعد از آن در ازای دریافت درصدی از ارزش اظهار شده، کالا تحت پوشش بیمه قرار می گیرد. ابزارهای معمول برای بسته بندی بارهای مسافری عبارتند از: کارتن، نایلون های حبابدار و ضربه گیر، سلفون، صندوق های چوبی و… . نحوه بسته بندی کالا ارتباط مستقیمی با ماهیت کالا دارد. مثلاً برای بارهای شکستنی بسته بندی ویژه تری استفاده می گردد. اگر این بارها به صورت عمده باشند آن ها را در پالت های بزرگ و کوچک بار قرار می دهند. در ادامه روش های بسته بندی مورد تأیید شرکت های بیمه را معرفی می کنیم.

 

بسته بندی های مناسب و مورد تأیید بیمه برای انتقال بار

بیمه گر تنها پس از اطمینان از انجام اصول ایمنی و پیشگیری کننده از خسارت توسط بیمه گذار خسارات وارده را جبران خواهد کرد. بر همین اساس نوع بسته بندی کالا اهمیت زیادی داشته که هر کدام بسته به نوع کالا انتخاب می گردد. در ادامه برخی از اصلی ترین روش های بسته بندی مورد تأیید شرکت های بیمه گر را بررسی می کنیم:

  • کیسه

کیسه ها، انواع مختلفی مانند الیافی، گونی، پارچه ای و… دارند که بسته به ماهیت کالا، از آن ها استفاده می شود. مثلاً آرد و مواد غذایی را در کیسه های الیاف مصنوعی نگهداری می کنند که حین حمل و نقل، رطوبت محیط به داخل کیسه نفوذ نکرده و باعث خرابی آن نشود.

  • بندل

بسته بندی دسته ای برخی از کالاها مانند تیرآهن را به وسیله یک سیم فلزی انجام می دهند. به این بسته بندی، بندل گفته می شود.

  • عدل بندی

برای انتقال کالاهایی مانند پنبه، علوفه، فرش و…  از روش عدل بندی استفاده می کنند. در این روش به کمک یک سیم فلزی و یا نخ محکم، مواد را بسته بندی می کنند. سیم های فلزی به دلیل مقاومت بالایی که دارند برای این منظور مناسبترند.

  • صندوق

شرکت های بیمه برای کالاهایی که حساسیت زیادی برای حمل آن ها وجود دارد استفاده از صندوق را پیشنهاد می کنند. صندوق ها علاوه بر محافظت در برابر شکستن، خطر نم کشیدن را نیز مرتفع می کنند.

  • بشکه

بشکه ها برای جابجایی مایعات استفاده می شوند که بر اساس ماهیت مایع از بشکه فلزی، پلاستیکی و یا حتی شیشه ای (برای حمل مایعات اسیدی) استفاده می کنند.

استفاده از بشکه های فلزی برای حمل مایعات

استفاده از بشکه های فلزی برای حمل مایعات

  • کانتینر

با توجه به امکان حمل کانتینرها از یک مکان به مکان دیگر، این وسیله برای حمل کالاهای حجیم و بزرگ بسیار مناسب است.

استفاده از کانتینرها برای جابجایی کالا در خطوط ریلی

استفاده از کانتینرها برای جابجایی کالا در خطوط ریلی

  • پالت

پالت ها سکوهای چوبی هستند که کالا به وسیله یک نوار محکم به آن وصل می شود. اشغال کردن حجم کمتری از فضا و ایمنی بالا از ویژگی های استفاده از پالت ها می باشد.

 

سخن آخر

بسته بندی اصولی یکی از مهم ترین مواردی است که هنگام ارسال کالا باید رعایت شود. برای ارسال بار از طریق قطار، چه خرده بار باشد یا بار عمده باید پروتکل های بسته بندی بیمه رعایت شوند. این حساسیت ها به نفع صاحبان کالا بوده و حفظ سلامت بار را تا مقصد ضمانت می کند.

 

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *