حمل بار

چگونگی اجاره واگن باری در ایران

چگونگی اجاره واگن باری در ایران

ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و قرارگیری در کریدورهای مهم ریلی جهان، همواره مسیر عبور قطارهای باری برای رساندن کالا به نقاط مختلف دنیا بوده است. کریدور ریلی شمال ـ جنوب، کریدور چین- اروپا، کریدور آلماتی-بندرعباس، آلماتی-استانبول و نیز کریدور ترکیه-ایران-پاکستان در جنوب شرق کشور از جمله مسیرهای ریلی مهم جهان هستند که از ایران عبور می کنند. این مسیرها کشورهای محصور در خشکی واقع در آسیای میانه و جنوب آسیا را از طریق ایران به آب های آزاد و اروپا متصل می کنند. در این میان استفاده از قطارهای باری و امکان اجاره واگن در آن ها برای تجار بسیار حائز اهمیت است. پیش از بررسی نحوه اجاره واگن باری، به معرفی مرزهای ریلی ایران می پردازیم.

اجاره انواع واگن باری برای حمل کالا

ارتباط ریلی ایران با سایر کشورها

شبکه ریلی ایران از طریق مرز رازی در غرب با کشور ترکیه ارتباط داشته و سپس به اروپا متصل می شود. همچنین از شمال غرب و مرز جلفا با کشور جمهوری آذربایجان ارتباط ریلی دارد. از سمت شمال نیز از طریق بنادر امیرآباد، نکا و بندر ترکمن و دریای خزر به بنادری در کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و روسیه متصل می گردد. خطوط راه آهن از شمال شرقی کشور و مرز سرخس، اینچه برون و لطف آباد، به کشور ترکمنستان و آسیای میانه، روسیه و نهایتاً چین می رسد. در جنوب شرقی کشور و از طریق مرز میرجاوه هم به پاکستان دسترسی ریلی داشته و از سمت جنوب نیز بندرعباس و بندر امام خمینی(ره) از طریق راه آهن به خلیج فارس و آب های آزاد جهان دسترسی خواهند داشت.

 

نقشه کریدورهایی که ایران در مسیر آن ها قرار دارد

 

اجاره واگن باری در سیستم ریلی ایران

اجاره واگن باربری از طریق شرکت های فعال در زمینه باربری ریلی انجام می شود. صاحبان کالا می توانند بر اساس حجم و اندازه بار خود درخواست اجاره واگن داشته باشند. اگر این واگن ها در داخل کشور در دسترس باشند، از آن ها استفاده می شود؛ در غیر این صورت امکان اجاره واگن امدادی که معمولاً از کشورهای ترکمنستان و ازبکستان وارد می شوند نیز وجود خواهد داشت. شرکت های فعال در این زمینه که توسط افرادی حقیقی ثبت می شوند، باید دارای مجوز فعالیت از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران باشند. این شرکت ها با تأمین واگن‌ های مورد نیاز برای حمل بار، بخش مهمی از جابجایی کالاها را بر عهده می گیرند. شرکت‌ های حمل و نقل ریلی پیش از شروع فعالیت، باید مجوزهای لازم را دریافت کرده و ظرفیت و میزان توانایی شان در حمل کالا را در شرکت راه ‌آهن کشور به ثبت برسانند. این ظرفیت‌ ها شامل مواردی مختلفی از جمله نوع بار، تعداد بار، وزن قابل تحمل واگن ‌ها و… می باشد که شرکت راه ‌آهن پس از بررسی شرایط و نیاز کشور مجوز فعالیت را صادر می‌کند.

 

سخن پایانی

اجاره واگن باری برای حمل کالاهای خاص و یا حجیم راهکاری هوشمندانه است که شرکت های فعال در زمینه ترابری ریلی امکان آن را فراهم کرده اند. صاحبان کالا می توانند نحوه انجام این فرایند و میزان هزینه ها را از طریق همین شرکت ها استعلام گرفته و برای ارسال بار خود اقدام کنند.

 

 

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *