گردشگری

مسیر ریلی ایران و پاکستان

مسیر ریلی ایران و پاکستان

مسیر ریلی ایران و پاکستان یکی از مهمترین خطوط ریلی در آسیا است که می تواند راه بسیار مناسبی برای ترانزیت کالا باشد. یکی از خطوط ریلی پاکستان از سکر در ایالت سند به سمت اسپرند، کويته و بلوچستان می رود. این خط ریلی در بلوچستان به سمت مرز ایران و شهر زاهدان منحرف می شود. متأسفانه رفت و آمد در مسیر ریلی ایران و پاکستان مدت ها متوقف ماند و یا با حداقل تعداد واگن به کار خود ادامه داد. به عنوان مثال در سال 2004 و 2005 میلادی تعداد 8000 واگن در سال در این خط ریلی تردد کرده بود؛ در حالی که این رقم در سال 2010 به تنها 100 واگن در سال کاهش یافته است. سال گذشته پس از رایزنی ها و نشست های مقامات دو کشور، توافق شد که تبادلات ریلی در قالب خط ریلی ITI دوباره از سر گرفته شود.

 

مسیر ریلی پاکستان- ایران- ترکیه (ITI)

در سال 2009 ایران، پاکستان و ترکیه اقدام به افتتاح مسیر ریلی ITI کردند که از پاکستان به ایران و سپس وارد ترکیه می شد. با اتصال این مسیر به خطوط آهن اروپا، هر سه کشور به موقعیت بسیار خوبی در ترانزیت کالا دست پیدا می کردند. متأسفانه این مسیر ریلی برای مدت 10 سال متوقف شد؛ اما اخیراً پس از رایزنی های متعدد در دی ماه سال 1400 دوباره فعالیت خود را از سر گرفت. از قطار ITI در حال حاضر فقط برای تجارت استفاده می شود و جابجایی مسافری در آن صورت نمی گیرد. این مسیر 6540 کیلومتر طول دارد و از استانبول تا اسلام آباد را 10 روزه طی می کند. این در حالیست که مسیر دریایی پاکستان ترکیه بیش از 21 روز طول می کشد. 1990 کیلومتر از این مسیر در پاکستان، 2600 کیلومتر در ایران و 1950 کیلومتر هم در کشور ترکیه ریل گذاری شده است. سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان که هر سه از بنیانگذاران سازمان همکاری‌ های اقتصادی (اکو) هستند می توانند از این طریق به کریدورهای اصلی ریلی جهان متصل شوند.

 

رویکرد سیاسی اسلام آباد برای احیای مسیر ریلی ایران و پاکستان

نمایندگان مجلس سنای پاکستان در سال 2022  به اتفاق آرا قطعنامه ای را با موضوعیت حمایت از تقویت همکاری‌ ریلی منطقه ‌ای مخصوصاً همکاری نزدیک با ایران برای راه ‌اندازی قطار مسافربری کویته- زاهدان، تصویب کردند. براساس این قطعنامه، مجلس سنا دولت را موظف کرد که اقدامات لازم برای راه اندازی قطارهای مسافری و باری را در جهت توسعه ارتباط با کشورهای همسایه، ترویج روابط تجاری و گردشگری و درآمدزایی  انجام دهد. در همین راستا پارلمان پاکستان با تصویب این قطعنامه از راه‌ اندازی قطار مسافربری بین کویته و زاهدان با هدف تسهیل سفر زائران، گردشگران و به ویژه حمایت از رفت و آمد تجار بین دو کشور حمایت ویژه کرد. این نمایندگان شروع مجدد فعالیت قطار اکو (ITI) و حمل و نقل کالا از پاکستان به ترکیه را که از مسیر ایران می گذرد، مهم و تأثیرگذار برشمردند. وزیر راه‌آهن پاکستان دی ماه 1400 طی مصاحبه ای که با خبرگزاری ایرنا داشت از شروع دوباره فعالیت قطار اکو ابراز خرسندی کرد و اعلام کرد توسعه هر چه بیشتر حمل و نقل ریلی و همکاری مشترک با ایران در سایه فعالیت قطار اکو، در دستور کار دولت پاکستان قرار گرفته است.

 

دورنمای مسیر ریلی ایران به پاکستان به ترکیه

قطار کانتینربر اکو که در مسیر پاکستان ایران ترکیه تردد می کند این سه کشور را به مسیر موسوم به جاده ابریشم جدید متصل می کند. کارشناسان راه آهن اسلام آباد تهران استانبول (ITI) را یک مسیر فرا ملی عرفی می کنند که در زمان بحران و جنگ می تواند مسیر ریلی ارزشمندی باشد. خط ریلی ITI تنها مسیر ریلی است که چین را به ترکیه متصل می سازد. ITI می تواند موجب رونق ترانزیت و تحرکات مثبت اقتصادی گردد.

 

قطار کانتینربر اکو راهی به سوی جاده ابریشم

 

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

 

2 نظر در “مسیر ریلی ایران و پاکستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *