حمل بار

نحوه ارسال بار با قطار چگونه است

نحوه ارسال بار با قطار چگونه است؟

یکی از ایمن ترین و بهترین روش های حمل و نقل زمینی، حمل و نقل ریلی و استفاده از قطار است. امروزه امکان ارسال بار با قطار به هر نقطه ای که خطوط ریلی به آن رسیده است وجود دارد و افراد بسیاری این روش را برای ارسال مرسوله های خود انتخاب می کنند. ارزان بودن و نبود محدودیت در وزن بارهای ارسالی از مهمترین مزایای این روش حمل و نقل است. به طور کلی حمل بار به وسیله قطار را به سه روش می توان انجام داد:

  • حمل بار توسط مسافر
  • حمل بار در باجه توشه راه آهن
  • ارسال بارهای بزرگ مانند اثاثیه از طریق انبار توشه راه آهن

در ادامه راجع به هر کدام از این سه روش توضیحاتی خواهیم داد. در پایان نیز درباره حمل خودرو و موتورسیکلت با قطار نیز مطالبی را عنوان می کنیم.

حمل بار با قطار همراه مسافر

هر مسافری که بلیط قطار را تهیه کرده است مجاز است به میزان حداکثر 30 کیلوگرم و در ابعاد 70 سانتی متر بار همراه خود داشته باشد. این بار باید زیر صندلی ها و در قسمت بار کوپه جا شود و برای دیگران مزاحمتی ایجاد نکند. ضمناً شرکت راه آهن لیستی از بارهای ممنوعه دارد که ورود آن به قطار به هر نحوی ممنوع است. ساک و چمدان، کالسکه بچه و صندلی سالمندان جزء کالاهای مجاز همراه مسافر محسوب می شوند.

 

حمل بار با قطار از طریق باجه توشه راه آهن

اگر بار همراه مسافر برای حمل در کوپه مناسب نباشد، باید آن را به باجه توشه (Baggage Collection) بسپارد. این باجه در ایستگاه راه آهن قرار دارد و بار سپرده شده را به واگن حمل بار منتقل می کند. این واگن معمولاً در همان قطاری است که مسافر بلیط آن را تهیه کرده است؛ ولی اگر امکان ارسال با آن قطار وجود نداشته باشد، از اولین قطار به سمت همان مقصد برای ارسال استفاده می شود. این موضوع در 4 تا 48 ساعت آینده انجام می گیرد. مسافر باید حداکثر 3 ساعت زودتر از حرکت قطار بار را به باجه توشه تحویل بدهد و رسید آن را دریافت کند. پس از آن واگن باری برای پیوستن به قطار از انبار جدا شده و امکان اضافه کردن بار به آن وجود نخواهد داشت.

 

ارسال بار با قطار با استفاده از انبار توشه راه آهن

کسانی که قصد ارسال بار از شهری به شهر دیگر را دارند می توانند برای انجام این کار از قطار استفاده کنند. ارسال بار با قطار روشی ایمن، مقرون به صرفه و آسان است. بدین منظور باید مرسوله را به صورت کامل و دقیق بسته بندی کرده و به انبار توشه راه آهن در مبدأ (Baggage Delivery) تحویل بدهند. راه آهن در قبال تحویل آن رسیدی به فرستنده می دهد که هنگام تحویل در مقصد باید تصویر آن ارائه شود. در این رسید محتویات بسته و ارزش حدودی آن، وزن بسته، نام و آدرس فرستنده، نام و آدرس گیرنده و هزینه حمل و نقل درج شده است. در میزان بار ارسالی محدودیتی وجود ندارد. امروزه بارهایی مانند برخی محصولات کشاورزی مثل برنج یا گندم با وزن چندین تن به وسیله قطار جابجا می شوند. هر نوع بار مجاز با این روش قابل حمل است. از چمدان های بزرگ لباس گرفته تا ماشین آلات صنعتی و اسباب منزل.

 

ارسال خودرو با قطار

یکی از پرطرفدارترین روش های حمل و نقل خودرو و موتورسیکلت استفاده از قطار است. برای این کار نیز قوانین خاصی تدوین شده است که فرستنده و گیرنده ملزم به رعایت آن هستند. مثلاً هیچ وسیله اضافی نباید در خودرو وجود داشته باشد و در این صورت بار اضافی به انبار توشه تحویل داده می شود. میزان بنزین موجود در باک خودرو نیز باید به اندازه یک چهارم حجم آن باشد. برای تحویل خودرو در مقصد نیز وجود مدارک شناسایی فرد گیرنده و مدارک شناسایی خودرو الزامی است. برای انجام امور اداری ارسال خودرو یا موتورسیکلت با قطار باید حداقل 3 ساعت زودتر در محل حاضر باشید. به تازگی واگن های جدیدی با ظرفیت حمل 10 تا 12 خودرو به ناوگان ریلی کشور اضافه شده است. این واگن ها با اتصال به قطار مسافربری، این امکان را فراهم می کنند که مسافر و وسیله نقلیه هر دو با یک قطار به سمت مقصد بروند. البته این قابلیت فعلاً برای تمام مسیرهای ریلی فراهم نشده است و تنها در برخی مسیرها انجام می گردد. خودرو در تمام طول مسیر بر اساس ارزش اعلام شده آن تحت پوشش بیمه قرار خواهد داشت. ضمناً برای ارسال خودرو و موتورسیکلت نتیجه استعلام پلیس الزامی می باشد.

 

سوالات متداول:

  • اگر بار ارسالی با قطار گم شود چه کار باید کرد؟

معمولاً بارها در انبار توشه گم نمی شوند. تمامی فرایند ارسال بارها با دقت انجام شده و توسط دوربین های مدار بسته چک می شوند. ضمناً تمام مرسوله ها بر اساس ارزش اعلام شده آن بیمه می شوند. اما اگر مرسوله ای گم شود یا خسارت ببیند، شرکت راه آهن بر اساس میزان ارزش تعیین شده مرسوله، خسارت آن را می پردازد. علاوه بر این کرایه حمل و نقلی که از فرستنده دریافت شده است نیز عودت داده می شود.

  • حمل چه اقلامی با قطار ممنوع است؟

امکان ارسال اقلام زیر به هیچ عنوان با قطار امکان پذیر نمی باشد و در صورت مشاهده با آن برخورد می گردد:

  • انواع اسلحه، مهمات و اسباب بازی هایی که شبیه به اسلحه واقعی هستند
  • مواد منفجره و اشتعال زا مانند نفت و بنزین و وسایلی مثل پیک نیک و گاز
  • هر نوع کالای قاچاق
  • مواد سمی یا اسیدی و بدبو
  • اشیاء پرتوزا و مرتبط با رادیو اکتیو
  • انواع حیوانات اهلی و وحشی در هر اندازه ای

 

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

 

نوشته های مرتبط