حمل بار

ویژگی های حمل بار با قطار

ویژگی های حمل بار با قطار

یکی از بهترین روش های جابجایی بارها در سیستم حمل و نقل، حمل بار با قطار است. این روش که به دو صورت مسافری و کالایی انجام می پذیرد، سهم بزرگی در انتقال مرسولات به سراسر کشور و حتی خارج از مرزها را بر عهده دارد. گسترش شبکه ریلی در اقصی نقاط دنیا باعث شده که حمل و نقل ریلی نقشی اساسی در جابجایی کالا و مسافر داشته باشد. قطارهای مسافری معمولاً واگن حمل بار دارند که به همان قطار متصل می شود. بارهای بزرگتر با قطار باری حمل می شوند. در ادامه به معرفی قطار باری نیز خواهیم پرداخت.

 

قطار باری چیست؟

قطار باری از تعدادی واگن باری تشکیل شده است که به یک یا چند لوکوموتیو وصل شده اند. این قطار که به آن قطار کالایی نیز گفته می شود، تمام یا بخشی از مسیر میان فرستنده و گیرنده را طی می کند. واگن های قطارهای باری انواع مختلفی دارند. از جمله:

  • واگن مسطح: برای حمل بارهایی مثل ماشین آلات از آن استفاده می گردد. در اصطلاح به این نوع واگن ها پلتفرم نیز اطلاق می شود. بارهای سنگین که امکان حمل با روش های دیگر را ندارند از حمل و نقل ریلی استفاده می کنند.
  • واگن مسقف: این واگن ها سقف داشته و درب آن ها نیز بسته می شود. نفوذ رطوبت و نور خورشید به این واگن ها بسیار کم است. بنابراین برای انتقال مواد فسادپذیر مثل غلات انتخاب مناسبی هستند.
  • واگن مخزن دار: این واگن ها دو محور یا چهار محور هستند و برای حمل مایعات استفاده می شوند. یکی از کاربردهای این واگن ها، حمل سوخت است. طراحی واگن های مخزن دار به گونه ای است که مواد قابل اشتعال از آن خارج نمی شوند.
  • واگن یخچال دار: سیستم خنک کننده تعبیه شده در این واگن ها به صورت خودکار و بر اساس دمای بیرون شروع به کار می کند. از این واگن ها برای انتقال موادی مانند میوه ها، سبزیجات، لبنیات و… استفاده می شود.

مهمترین ویژگی های حمل بار با قطار

اکنون که با مفهوم قطار باری آشنا شدیم به مهمترین ویژگی های حمل و نقل بار با قطار اشاره می کنیم:

  • صرفه جویی در مصرف سوخت: حمل و نقل ریلی سوخت کمتری را مصرف کرده و به محیط زیست آسیب کمتری می رساند.
  • عدم محدودیت در وزن بار: محدودیتی در وزن بار ارسالی با قطار وجود ندارد. امروزه بارهایی با وزن چندین هزار تن به وسیله قطار جابجا می شوند. هر قطار باری می تواند در هر بارگیری چندین برابر یک کامیون بار را جابجا کند.
  • کم کردن بار ترافیکی جاده ها: این روش جابجایی باعث کم شدن ازدحام در جاده ها شده و در موارد بسیاری یار کمکی حمل و نقل جاده ای محسوب می شود. قطار باری در ترافیک نمی ماند و جز در موارد خاص تأخیر نخواهد داشت.
  • ارزان بودن هزینه حمل و نقل: حمل بار با قطار روشی اقتصادی و مقرون به صرفه است. در مقایسه با روش های دیگر حمل و نقل کالا، حمل و نقل ریلی ارزان تر است و به همین دلیل انتخاب افراد بسیاری است.
  • ایمنی بالا: حمل و نقل ریلی یکی از امن ترین روش های جابجایی بار و مسافر است. به دلیل حفظ سرعت مطمئن در هنگام حرکت، حوادث کمی در این روش رخ می دهد. این روش حمل و نقل کمترین میزان تلفات را در سال های اخیر داشته است.
  • گستردگی دامنه فعالیت: وجود مسیرهای ریلی گسترده باعث توجه بیشتر به این روش شده است. امروزه خطوط ریلی در سراسر جهان گسترده شده اند و روزانه میلیون ها تن بار از این طریق جابجا می شوند.

سخن پایانی

مزیت های فراوان حمل بار با قطار، افراد بسیاری را متقاعد به استفاده از این روش جابجایی کرده است. در مقابل مزیت هایی که ذکر شد، این روش محدودیت هایی نیز دارد که با رفع آن کمک بزرگی به سیستم حمل و نقل کشور خواهد شد. افزایش ظرفیت سیستم حمل و نقل ریلی با اضافه کردن واگن های باری یکی از اقداماتی است که می تواند صورت بگیرد. علاوه بر این، گسترش خطوط ریلی به نقاط دورتر نیز یکی دیگر از راهکارهای گسترش ناوگان ریلی در کشور خواهد بود. به این ترتیب صرفه جویی زیادی در هزینه های انتقال بار صورت خواهد گرفت و آلودگی کمتری متوجه محیط زیست خواهد شد.

جابجایی بار از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی

سوالات متداول:

  • چه بارهایی امکان ارسال با قطار را ندارند؟

به جز بارهای ممنوعه، هر نوع بار را می توان با استفاده از قطار ارسال کرد. از جمله مواردی که ارسال آن با قطار ممنوع است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع اسلحه، مهمات و اسباب بازی هایی که شبیه به اسلحه واقعی هستند
  • مواد منفجره و اشتعال زا مانند نفت و بنزین و وسایلی مثل پیک نیک و گاز
  • هر نوع کالای قاچاق
  • مواد سمی یا اسیدی و بدبو
  • اشیاء پرتوزا و مرتبط با رادیو اکتیو
  • انواع حیوانات اهلی و وحشی در هر اندازه ای
  • آیا امکان حمل خودرو با قطار وجود دارد؟

بله، خودرو و موتور سیکلت را پس از دریافت استعلام از پلیس می توان به وسیله قطار جابجا کرد.

 

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

نوشته های مرتبط