آموزش

با قوانین حمل بار با قطار آشنا شویم

بی شک یکی از بهترین روش های حمل و نقل و جابجایی، استفاده از حمل و نقل ریلی است. با گسترش خطوط ریلی در سراسر کشور، استفاده از قطار بیش از پیش مورد توجه مسافران و صاحبان کالا قرار گرفته است. ناوگان ریلی علاوه بر جابجایی مسافران، امکانات خوبی برای حمل بار را نیز فراهم کرده است. امروزه ارسال انواع بار مانند اسباب منزل، محصولات کشاورزی، ماشین آلات صنعتی و… به وسیله قطار باری و انبار توشه راه آهن میسر بوده و روشی مقرون به صرفه و سریع محسوب می شود. در حال حاضر هیچ گونه محدودیتی در وزن بارهای ارسالی وجود ندارد. مثلاً برخی محصولات کشاورزی با وزن چندین تن با قطار حمل می شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم قوانین و شرایط حمل بار با قطار را بیشتر بررسی کنیم.

حمل و نقل ریلی ایمن ترین روش حمل و نقل زمینی

قوانین حمل بار با قطار به عنوان بار همراه مسافر

کلیه مسافرانی که اقدام به تهیه بلیط قطار کرده اند می توانند میزان معینی بار مجاز را همراه خود به داخل قطار ببرند. کیف و ساک دستی، کالسکه کودک، صندلی چرخ دار، قفس پرنده در صورتی که شرایط زیر را داشته باشند بار مجاز محسوب می شوند. شرایط بار مجاز همراه مسافر عبارتست از:

  • وزن بار حداکثر 30 کیلوگرم باشد.
  • ابعاد بار بیشتر از 70 تا 75 سانتی متر نباشد و در زیر صندلی یا قسمت بار داخل کوپه جا شود و برای سایر مسافرین مزاحمتی ایجاد نکند.
  • داخل بار، موارد ممنوعه مانند مواد آتش زا، انواع سلاح، مواد اسیدی و بدبو، کپسول گاز، حیوانات و… نباشد.

قوانین حمل بار با قطار با استفاده از خدمات انبار توشه

اگر بار همراه مسافر شرایط حمل در داخل کوپه را نداشته باشد باید آن را به واگن حمل بار قطار (باگاژ) یا به اصطلاح انبار توشه بسپارند. استفاده از باگاژ نیز شرایط و قوانین خاص خود را دارد:

  • بار تحویلی نباید حاوی وسایل قیمتی و ارزشمند باشد.
  • ابعاد آن بیشتر از 2 متر نباشد.
  • بار تحویل داده شده به خوبی بسته بندی شده باشد.

برای استفاده از این ویژگی قطار، باید 3 ساعت زودتر به ایستگاه مورد نظر مراجعه کرد. پس از آن واگن باری برای پیوستن به قطار از انبار جدا شده و امکان اضافه کردن بار به آن وجود نخواهد داشت. اگر امکان ارسال بار با همان قطار میسر نباشد، 4 تا 48 ساعت بعد با قطارهای دیگر به همان مقصد ارسال می گردد.

قوانین ارسال کالا و بار با قطار

اگر برای ارسال مرسوله و بار از قطار استفاده می شود، باید پس از بسته بندی آن را به انبار توشه در شهر مبدأ تحویل داده و رسید آن دریافت گردد. در این رسید تمام مشخصات مرسوله اعم از مبدأ و مقصد، نام و آدرس تحویل دهنده و تحویل گیرنده، محتوای مرسوله و ارزش تقریبی آن، نوع بسته بندی و هزینه ارسال آن ذکر می شود. مسئولان انبار توشه بر اساس حجم و اندازه بار تصمیم می گیرند که آن را با قطار مسافری یا قطار باری به مقصد برسانند. استفاده از حمل و نقل ریلی روشی امن و اقتصادی بوده و در حال حاضر امکان حمل بار با قطار در تمام مسیرهای ریلی کشور فراهم است. صاحبان بار می توانند با ثبت درخواست خود در سایت قطار بار که مجری اصلی حمل بار با قطار در کشور است، از خدمات حمل بار تا انبار توشه استفاده کنند.

حمل بار با ابعاد مختلف با استفاده از ناوگان ریلی

 

شرایط حمل خودرو با قطار

یکی از خدمات خوبی که راه آهن ارائه می کند امکان حمل خودرو با قطار است. به این ترتیب مسافران می توانند در مقصد مورد نظرشان از خودرو شخصی استفاده کنند. شرکت راه آهن واگن های خودروبر دو طبقه ای را به ناوگان ریلی خود اضافه کرده است که هر کدام ظرفیت حمل 10 تا 12 خودرو را دارند. این واگن ها امکان اتصال به قطار مسافربری را نیز دارند و مسافران می توانند با خرید بلیط مجزا خودرو خود را با همان قطار حمل کنند. البته این امکان فعلا برای تمامی خطوط ریلی میسر نیست و تنها در برخی مسیرها و به صورت یکسره انجام می گیرد. برای استفاده از امکانات حمل خودرو با قطار مالک خودرو باید 3 ساعت زودتر از حرکت قطار در محل حاضر شود. یادآوری می کنیم که نتیجه استعلام پلیس برای انتقال خودرو الزامی می باشد. خودرو در تمام طول مسیر به میزان ارزش اعلام شده توسط مالک آن، تحت پوشش بیمه خواهد بود. برخی از قوانین حمل خودرو با قطار به این شرح است:

  • حمل بار اضافی در خودرو ممنوع است و باید به قسمت انبار توشه تحویل داده شود.
  • هنگام تحویل خودرو باید فقط یک چهارم حجم باک آن باید بنزین داشته باشد.
  • هیچ وسیله اضافی در خودرو نباشد.
  • ارتفاع خودرو نباید بیشتر از 158 سانتی متر باشد.
  • برای ایمنی بیشتر، سر باتری در مبدأ جدا شده و در مقصد دوباره وصل می گردد.
  • تحویل خودرو در مقصد فقط به کسی که بارنامه به نام او صادر شده امکان پذیر است و این کار مستلزم ارائه مدارک شناسایی معتبر خودرو و فرد می باشد.
  • در صورت عدم مراجعه به موقع برای تحویل خودرو، باید هزینه های اضافی پرداخت شود.

حمل موتور سیکلت با قطار

برای حمل موتور سیکلت با قطار باید به وسیله پوشش های حباب دار آن را کاملاً بسته بندی کرد. به این ترتیب در تمام طول مسیر بر اساس ارزش اعلام شده توسط فرستنده، تحت پوشش بیمه قرار خواهد داشت. برای حمل موتور سیکلت خرید بلیط مجزا لازم نیست و پس از استعلام از پلیس آن را به انبار توشه تحویل می دهند.

نحوه پیگیری بار ارسال شده با قطار

تمامی فرایند ارسال بار با قطار از طریق پیامک به اطلاع فرستنده و گیرنده آن می رسد. از جمله: دریافت بار، زمان ارسال بار و زمان رسیدن بار به مقصد. علاوه بر این، هر بارنامه یک بارکد دارد که از طریق وارد کردن آن در سایت قطار بار به آدرس  ghatarbar.irامکان رهگیری آن وجود خواهد داشت.

نحوه محاسبه هزینه ارسال بار با قطار

هزینه حمل بار با قطار بر اساس وزن آن محاسبه می گردد. اما این امکان وجود دارد که پیش از اقدام برای ارسال بار از هزینه آن مطلع شوید. برای این منظور در سایت قطار بار به قسمت استعلام قیمت مراجعه کرده و با وارد کردن مبدأ، مقصد و مشخصات مرسوله از هزینه ارسال آن آگاه شوید.

سخن پایانی

یکی از مزایای مهم استفاده از حمل و نقل ریلی، ایمنی آن است. به همین دلیل افراد زیادی برای ارسال بار خود قطار را انتخاب می کنند. ارسال بار با قطار قوانین و شرایط خود را دارد که پیش از ارسال باید از آن اطلاع داشت.

 

نوشته های مرتبط