گردشگری

طولانی ترین مسیر ریلی ایران

طولانی ترین مسیر ریلی ایران کجاست؟

مسافرت با قطار همواره یکی از بهترین گزینه های حمل و نقل است که طرفداران بسیاری نیز دارد. ایمنی، آسایش و امکانات رفاهی اصلی ترین دلایل انتخاب قطار توسط مسافران می باشد. علاوه بر این امروزه مسیرهای ریلی و ایستگاه های قطار به نقاط مختلفی از کشور رسیده که حتی اتوبوس های جاده ای نیز به طور مستقیم به آنجا نمی روند. در ایران بیش از 13 هزار کیلومتر مسیر ریلی وجود دارد که قطارها مسافران و بارهای زیادی را در این مسیرها جابجا می کند. این مسیرهای ریلی ممکن است طولانی یا کوتاه باشند؛ به طوریکه برخی از این مسیرها تنها 2 ساعت طول کشیده و بعضی دیگر نیز بیش از 20 ساعت. در ادامه این مطلب با ما باشید تا طولانی ترین مسیرهای ریلی ایران را به شما معرفی کنیم.

 

مسیرهای ریلی طولانی در ایران

طولانی ترین مسیرهای ریلی ایران

با توجه به وسعتی که کشور ایران دارد، وجود مسیرهای ریلی طولانی به منظور تسهیل در جابجایی، امری بسیار ضروری می باشد. به همین دلیل از ابتدای تأسیس راه آهن در ایران تاکنون، مسیرهای ریلی متعددی میان شهرهای مهم کشور کشیده شده است. از جمله طولانی ترین مسیرهای ریلی ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسیر ریلی مشهد – تبریز
  • مسیر ریلی اصفهان – مشهد
  • مسیر ریلی مشهد- بندرعباس
  • مسیر ریل تهران- بندرعباس
  • مسیر ریلی تهران- مشهد

مسیر ریلی مشهد تبریز

مسیر ریلی مشهد – تبریز با 1542 کیلومتر طولانی ترین مسیر ریلی در کشور است که قطار مستقیم از مبدأ به مقصد در آن تردد دارد. این قطار ابتدا به سمت تهران آمده و سپس به سمت تبریز می رود. از جمله ایستگاه هایی که قطار مشهد – تبریز در آن توقف دارد می توان به نیشابور، سبزوار، شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار، تهران، قزوین، ورامین، میانه، مراغه و زنجان اشاره کرد. این سفر ریلی بیش از 20 ساعت طول خواهد کشید.

 

مسیر ریلی مشهد تبریز

مسیر ریلی اصفهان مشهد

مسیر ریلی اصفهان – مشهد 1484  کیلومتر است که طی کردن آن بیش از 18 ساعت طول می کشد. ایستگاه های متعددی در این مسیر وجود دارد که مسافران زیادی از آن ها برای تردد خود استفاده می کنند. از جمله می توان به ایستگاه های فریمان، تربت، کاشمر، تربت حیدریه، طبس، چادرملو، ارژنگ، عقدا، ساسان، ورزنه و هرند اشاره کرد.

 

مسیر ریلی اصفهان – مشهد

 

مسیر ریلی مشهد – بندرعباس

فاصله ریلی بین مشهد تا بندرعباس حدوداً 1400 کیلومتر است که این سفر نیز بیش از 17 کیلومتر طول می کشد. مسافران بسیاری در ایستگاه های این مسیر از قطار استفاده می کنند که از جمله می توان به تربت حیدریه، ملک آباد، فیض آباد، بجستان، فردوس، دیهوک، دیگ رستم، راور، چترود، کرمان، باغین، بردسیر، سیرجان و حاجی آباد اشاره کرد.

 

مسیر ریلی مشهد – بندرعباس

 

مسیر ریلی تهران بندرعباس

مسیر ریلی تهران – بندرعباس 1333 کیلومتر است که پایتخت را به جنوبی ترین مرکز استان متصل می کند. قطارهایی که در این مسیر تردد می کنند این فاصله را بین 18 تا 20 ساعت پیموده و در مسیر خود از استان های مختلفی عبور می کنند. قطار تهران – بندرعباس از ایستگاه های تهران، محمدیه، کاشان، بادرود، زواره، نائین، اردکان، میبد، یزد، بافق، احمدآباد، سیرجان، تزرج، فین عبور کرده و نهایتاً به بندرعباس می رسد.

 

مسیر ریلی تهران مشهد

مسیر ریلی تهران – مشهد با 926 کیلومتر طول یکی از طولانی ترین مسیرهای ریلی ایران است که از پایتخت به سمت شرق کشور می رود. این مسیر که پرترددترین خط ریلی ایران نیز می باشد، از ایستگاه های متعددی در 3 استان عبور می کند. این قطارها در تهران، سمنان، شاهرود، نقاب، نیشابور و مشهد توقف می کنند. از تهران تا مشهد با قطار حدوداً 11 ساعت طول می کشد که شرکت های مختلف ریلی در این مسیر خدمات متنوعی به مسافران ارائه می کنند.

 

مسیر ریلی تهران – مشهد

 

سخن آخر

در این مطلب به مسیرهای ریلی طولانی در کشور اشاره کردیم که علیرغم طولانی بودن اما همواره مسافران خود را دارند. افراد بسیاری به دلایل مختلفی از جمله صرفه جویی در وقت و هزینه قطار را برای سفر انتخاب می کنند. علاوه بر خطوط ریلی ذکر شده، مسیرهای دیگری هم بودند که با طول بیش از 1000 کیلومتر جزء مسیرهای ریلی طولانی بشمار می آیند؛ مانند مسیر ریلی قم – مشهد. جابجایی بار و مسافر در مسیرهای طولانی به وسیله قطار راه حلی ایمن و مناسب است که شرکت های ریلی متعددی در این زمینه فعالیت می کنند.

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *