گردشگری

طولانی ترین خطوط ریلی در جهان

طولانی ترین خطوط ریلی در جهان

حمل و نقل ریلی شامل جابجایی مسافر و بار بوسیله قطار و خطوط راه آهن است که در صنعت حمل و نقل سهم بسیار بزرگی را به خود اختصاص داده است. در این دویست و اندی سال که از عمر راه آهن می گذرد، کشورهای بسیاری در سراسر دنیا به اهمیت این صنعت پی برده و به ناوگان ریلی مجهز شده اند. امروزه طولانی ترین خطوط ریلی جهان در کشورهای متعددی گسترده شده اند که در ادامه به 5 کشور ابتدای این فهرست اشاره می کنیم.

  1. ایالات متحده آمریکا

رتبه اول در فهرست طولانی ترین خطوط ریلی جهان، به کشور آمریکا تعلق دارد که 250 هزار کیلومتر طول دارد. این مسیرهای ریلی از تمامی ایالت های این کشور می گذرد و بیش از 80 درصد آن برای جابجایی بار استفاده می شود. با اینکه سراسر این کشور تحت پوشش خطوط راه آهن قرار دارد، اما طرحی برای ایجاد یک مسیر 27 هزار کیلومتری قطار سریع السیر نیز در دست انجام است.

 

آمریکا رتبه اول در فهرست طولانی ترین خطوط ریلی در جهان

  1. روسیه

کشور روسیه، رتبه دوم در لیست طولانی ترین خطوط ریلی در جهان را به خود اختصاص داده است. روسیه 85 هزار و 500 کیلومتر مسیر ریلی دارد که با توجه به جمعیت این کشور رقم بسیار خوبی است. در روسیه نیز بخش اعظمی از فعالیت راه آهن به جابجایی بار تعلق گرفته و پس از آمریکا و چین رتبه سوم در جابجایی کالا و بار را به دست آورده است. روسیه از طریق خطوط ریلی خود با کشورهای اروپایی مانند فنلاند و آلمان و کشورهای آسیایی مانند چین و مغولستان نیز در ارتباط می باشد.

 

خطوط ریلی در روسیه

  1. چین

کشور چین با 69000 کیلومتر مسیر ریلی، یکی از طولانی ترین خطوط حمل و نقل ریلی در جهان را دارا می باشد. ناوگان ریلی اصلی ترین روش جابجایی بار در این کشور است که سالانه میزان بسیار قابل توجهی از کالا را انتقال می دهد. علاوه بر این در چین سالانه بیش از 2 میلیارد مسافر به وسیله قطار جابجا می شوند و قطارهای سریع السیر سهم بزرگی از این جابجایی ها را به خود اختصاص داده اند. با این حال دولت چین همواره طرح های بلندپروازانه ای را در زمینه گسترش خطوط راه آهن دنبال می کند.

 

چین، سومین کشور دارای طولانی ترین خطوط ریلی در جهان

 

  1. هندوستان

هندوستان با 65000 کیلومتر مسیر ریلی، رتبه چهارم در لیست طولانی ترین خطوط ریلی جهان را به نام خود ثبت کرده است. این کشور که در عین حال شلوغ ترین مسیر ریلی در جهان را نیز اداره می کند، سالانه رقمی در حدود 8 میلیارد نفر را جابجا می کند! ناوگان ریلی هندوستان نقش بزرگی در جابجایی بار نیز دارد؛ تا آنجا که علاوه بر مسیرهای داخلی با کشورهای بنگلادش، پاکستان و نپال نیز مراودات کالایی دارد.

 

صنعت حمل و نقل ریلی در هندوستان

 

  1. کانادا

کانادا پنجمین کشور دارنده خطوط ریلی سراسری در جهان است که اداره این بخش از حمل و نقل را به بخش خصوصی واگذار کرده است. خطوط راه آهن در کانادا بالغ بر 48000 کیلومتر است که نقش پررنگی در جابجایی بار را در این کشور ایفا می کند.

 

کانادا پنجمین کشور جهان در میزان خطوط ریلی

 

جایگاه ایران در میان کشورهای دارای طولانی ترین خطوط ریلی در جهان

ایران در مقایسه با کشورهایی مانند برزیل، سال ها زودتر به جمع کشورهای دارای حمل و نقل ریلی پیوسته است. اما در زمینه پوشش مسیرهای ریلی در سراسر کشور هنوز باید کار بسیاری انجام گیرد. ایران با 13000 کیلومتر مسیر ریلی، در میان کشورهای دارای طولانی ترین خطوط ریلی جهان در رتبه 21 ام ایستاده است. با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در کریدورهای ترانزیتی جهان، توجه هر چه بیشتر به این صنعت می تواند از نظر اقتصادی شکوفایی بسیاری به همراه داشته باشد. امروزه حمل بار با قطار به یکی از اصلی ترین روش های جابجایی کالا و واردات و صادرات میان کشورها تبدیل شده است.

 

جایگاه ایران در کریدورهای بین المللی ریلی

 

سخن پایانی

طولانی ترین خطوط ریلی در جهان فهرستی از کشورهایی را نشان می دهد که اهمیت بیشتری برای حمل و نقل ریلی قائل شده اند. این کشورها بخش بزرگی از جابجایی بار و مسافر را بر عهده خطوط راه آهن گذاشته و به این ترتیب آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کنند. علاوه بر 5 رتبه اول این لیست که نام برده شد، می توان به ترتیب به کشورهای آلمان، استرالیا، آرژانتین، آفریقای جنوبی، فرانسه و برزیل نیز اشاره کرد.

 

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *