آموزش

مسیرهای ریلی در حال ساخت ایران

مسیرهای ریلی در حال ساخت ایران

مسیرهای ریلی در حال ساخت ایران

ناوگان ریلی نقش بزرگی در حمل و جابجایی بار و مسافر را بر عهده دارد. حفظ محیط زیست، ایمنی در جابجایی بار و مسافر، مقرون به صرفه بودن و صرفه جویی در مصرف سوخت از اصلی ترین دلایل انتخاب حمل و نقل ریلی است. علاوه بر این حمل و نقل ریلی تأثیر مستقیمی بر میزان واردات و صادرات کالا داشته و به تبع آن بر رشد اقتصاد ملی نیز موثر خواهد بود. به همین دلیل تکمیل و احداث ناوگان ریلی همواره مورد توجه بوده و هر ساله ردیف بودجه ای بدین منظور تنظیم می گردد. هم اکنون طول شبکه ریلی کشور ۱۴ هزار و ۲۷۰ کیلومتر است و مسیرهای ریلی در حال ساخت ایران حدوداً ۱۰ هزار کیلومتر می باشند. تا پایان فروردین ماه  1401 حدوداً 3300 کیلومتر از این میزان تعیین تکلیف و پیمان سپاری شده و عملیات مطالعاتی و اجرایی آن آغاز گردیده است.

اهمیت تکمیل مسیرهای ریلی در حال ساخت ایران

اهمیت تکمیل مسیرهای ریلی در حال ساخت ایران

 

مسیرهای ریلی در حال ساخت ایران برای پیشبرد کریدورهای بین المللی

یکی از دلایل اهمیت مسیرهای ریلی در حال ساخت ایران، کمک به تقویت حضور این کشور در کریدورهای بین المللی حمل و نقل است. با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و قرارگیری این کشور در مسیرهای اصلی ترانزیتی دنیا، توسعه شبکه ریلی کمک شایانی به توسعه اقتصادی کشور خواهد کرد. بر اساس اسناد بالا دستی، در بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست ‌های کلی برنامه ششم توسعه، گسترش خطوط ریلی کشور پیش بینی و مورد تأکید قرار گرفته است. در این اسناد سه رویکرد اصلی در روند توسعه خطوط ریلی کشور دنبال می شود:

  • آسان تر شدن جابجایی ها در کریدور ترانزیتی کشور
  • اتصال شبکه ریلی به مرزهای ورود و خروج کشور
  • اتصال مراکز استان ها به شبکه ریلی سراسری

بر اساس برنامه های تدوین شده به منظور توسعه مسیرهای ریلی در حال ساخت ایران، خطوط متعددی در حال ساخت و یا مطالعات اولیه اجرایی قرار دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

راه آهن رشت بندر کاسپین

راه آهن رشت- کاسپین در ادامه کریدور شمال جنوب می باشد که تا شهریور ماه 1401 حدود 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قرار است در دهه فجر همین سال به بهره برداری برسد. این مسیر 35 کیلومتر طول دارد و پس از آن برنامه هایی برای اجرای راه آهن رشت آستارا در دست بررسی و اجراست.

بندر کاسپین در انتظار راه آهن

بندر کاسپین در انتظار راه آهن

 

راه آهن تبریز- بستان آباد- میانه

راه ‌آهن تبریز – بستان آباد- میانه یکی از مهمترین و قدیمی ‌ترین پروژه ‌های ناوگان ریلی کشور است. کلنگ احداث این پروژه در سال ۱۳۷۹ و با هدف تسهیل در رفت و آمد مسافران و جابجایی حجم بالایی از کالا و بار به زمین زده شد. متأسفانه این پروژه پیشرفت بسیار کندی داشته و ساخت آن هنوز در مسیر بستان آباد به خاوران ادامه دارد. این طرح مجموعاً ۲۰۳ کیلومتر می باشد که ۱۳۲ کیلومتر آن مسیر میانه به بستان آباد است و ۷۰ کیلومتر هم در مسیر بستان آباد به تبریز می باشد.

کاهش طول سفر با افتتاح راه آهن میانه-بستان آباد-تبریز

کاهش طول سفر با افتتاح راه آهن میانه-بستان آباد-تبریز

 

راه آهن همدان –سنندج

یکی دیگر از مسیرهای ریلی در حال ساخت ایران راه آهن همدان- سنندج است. این مسیر که در ادامه خط ریلی تهران- همدان- سنندج می باشد، 151 کیلومتر طول دارد. از کل این مسیر ۴۸ کیلومتر در استان همدان و ۱۰۳ کیلومتر نیز در استان کردستان قرار گرفته است. این پروژه تا نیمه آذر ماه سال جاری 91 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پیش بینی می شود پس از بهره برداری، این خط ریلی کمک بزرگی به جابجایی تولیدات کشاورزی و واردات و صادرات با کشور عراق از طریق مرز باشماق در کردستان شود.

مسیر راه آهن همدان- سنندج

مسیر راه آهن همدان- سنندج

 

راه‌آهن شلمچه- بصره

بر اساس تفاهم نامه امضا شده میان دو کشور ایران و عراق، احداث راه آهن شلمچه- بصره وارد فاز مطالعات عمرانی شده است. طول این مسیر ریلی 34 کیلومتر پیش بینی شده است و نیازمند توجه و پیگیری مسئولان دو کشور است.

اینفوگرافی راه آهن شلمچه-بصره

اینفوگرافی راه آهن شلمچه-بصره

 

راه‌آهن چابهار- زاهدان

راه آهن چابهار-زاهدان بی شک بزرگترین و مهمترین پروژه در مسیرهای ریلی در حال ساخت ایران است. به گفته کارشناسان حوزه حمل و نقل، این مسیر ریلی بندر چابهار را به کریدور ریلی شمال جنوب متصل می کند.  به این ترتیب تنها بندر اقیانوسی کشور می تواند مانند یک شاهراه ریلی نقش مهمی در توسعه جنوب شرق کشور ایفا کند. علاوه بر این چابهار می تواند به دریای خزر و کشورهای قفقاز نیز راه متصل گردد. این پروژه 628 کیلومتر طول دارد؛ البته با احتساب خطوط ایستگاهی مجموعاً به 730 کیلومتر ریل گذاری نیاز خواهد داشت. تا آذر ماه سال 1401 میزان پیشرفت این طرح 61 درصد اعلام شده است. بر اساس وعده های مسئولین این ابرپروژه در سال 1403 به بهره برداری خواهد رسید.

ریل گذاری مسیر ریلی زاهدان- چابهار

ریل گذاری مسیر ریلی زاهدان- چابهار

 

کلام آخر

با توجه به وسعت کشور ایران و موقعیت استراتژیک آن در کریدورهای ترانزیتی مهم دنیا، مقتضی است که توجه ویژه ای به گسترش و تجهیز هرچه بیشتر ناوگان ریلی صورت پذیرد. مسیرهای ریلی در حال ساخت ایران نیازمند تزریق بودجه برای تکمیل و بهره برداری هستند تا شبکه ریلی کشور به بهترین شکل ممکن به رشد و شکوفایی اقتصادی کمک کند.

 

 

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *