آموزش

حمل و نقل ریلی بین المللی چیست؟

حمل و نقل ریلی بین المللی چیست؟

حمل و نقل ریلی بین المللی چیست؟

حمل و نقل ریلی یکی از بهترین روش های حمل و نقل کالا و مسافر است. این روش حمل و نقل زمینی، مزایای بسیاری دارد که صاحبان کالا را برای استفاده از آن متقاعد می سازد. ایمنی بالا، صرفه اقتصادی و عدم محدودیت در وزن و اندازه کالا را می توان اصلی ترین مزایای حمل و نقل ریلی دانست. امروزه حمل و نقل ریلی بین المللی یکی از بازوهای کمکی صادرات و واردات در سراسر دنیا می باشد. کالاهای بسیاری از طریق خطوط ریلی بین المللی میان کشورهای مختلف جابجا می شوند. ایران نیز که در کریدور اصلی ریلی اوراسیا واقع شده است، دارای چندین ایستگاه مرزی می باشد که نقش مهمی در جابجایی کالا در سطح جهانی را بر عهده دارد.

مشارکت ایران در حمل و نقل ریلی بین المللی

مشارکت ایران در حمل و نقل ریلی بین المللی

 

افزایش حجم بار جابجا شده در کریدور ریلی اوراسیا

اتحادیه بین المللی راه آهن ها (UIC) در سال 2017 تهیه گزارشی درباره میزان حمل و نقل ریلی بار اوراسیا را به شرکت مطالعاتی رولند برگر (Roland Berger) سفارش داد. این گزارش منتشر شده نشان می دهد که در سال های اخیر میزان حمل و نقل ریلی اوراسیا رشد بسیار چشمگیری داشته است. در فاصله بین سال های 2014 تا 2016 تعداد قطارهای باری از 300 رام در سال به 1800 رام قطار در سال رسیده است. بر همین اساس میزان حجم بار جابجا شده نیز از 25000 TEU به 145000TEU در سال 2016 افزایش یافته است.

 

مسیر حمل و نقل ریلی بین المللی در اوراسیا

در گزارش رولند برگر مسیرهای ریلی اتصالی آسیا به اروپا که در حال حاضر از آن ها استفاده می شود و یا در دست احداث هستند، به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده اند. در واقع هر دو مسیر چین را به اروپا متصل می کنند. مسیر شمالی چین از طریق کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس و اوکراین به اروپا متصل می شود. مسیر جنوبی نیز از کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، آذربایجان، گرجستان، ترکیه و بلغارستان عبور می کند. سپس از طریق دو ایستگاه اسویلنگراد (Svilengrad) یا کاپیکول (Kapikule) به اروپا می رسد.

خطوط ریلی بین المللی اوراسیا

خطوط ریلی بین المللی اوراسیا

 

حمل و نقل ترکیبی با استفاده از حمل و نقل ریلی بین المللی

حمل و نقل ترکیبی به روشی اطلاق می شود که در آن برای جابجایی کالا از چندین روش حمل و نقل استفاده می کنند. مثلاً برای رساندن کالا از خلیج فارس به کشورهای حوزه قفقاز یا آسیای میانه، هم از حمل و نقل دریایی و هم از حمل و نقل ریلی استفاده می گردد. حمل و نقل ریلی بین المللی نقش مهمی در حمل و نقل ترکیبی ایفا می کند. امروزه قطارهای باری در انواع مختلف و مجهز به واگن های مسقف، لبه بلند، لبه کوتاه، فله بر و مخزن دار برای حمل انواع بار و حتی فرآورده های نفتی و سوختی مشغول فعالیت هستند. همین موضوع صاحبان کالا را به استفاده از حمل و نقل ریلی بین المللی ترغیب می کند.

 

موقعیت ایران در حمل و نقل ریلی بین المللی

ایران به دلیل قرار گرفتن در کریدورهای اصلی حمل و نقل ریلی اوراسیا، نقش بسیار مهمی در حمل و نقل ریلی بین المللی جهان را بر عهده دارد. کالاهای بسیاری از طریق بنادر جنوبی وارد خطوط ریلی شده و از طریق ایستگاه های مرزی و بین المللی به کشورهای دیگر منتقل می شوند. این اهمیت تا آنجاست که ایران در سال 2013 به عضویت دائم شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع(CIS) درآمد. ایستگاه های مرزی ایران عبارتند از:

  • ایستگاه سرخس
  • ایستگاه رازی
  • ایستگاه جلفا
  • ایستگاه لطف آباد
  • ایستگاه میرجاوه

امروزه هر یک از این ایستگاه ها به محلی برای انتقال کالا و واردات و صادرات بار تبدیل شده اند.

 

افزایش نقش کریدور ریلی اوراسیا در آینده

دپارتمان بار UIC با استفاده از تحقیقات و گزارش هایی که از شرکت هایی مانند رونالد برگر و شرکت روسی IEC گرفته است، آینده خوبی را برای کریدور ریلی اوراسیا متصور است. این دپارتمان سناریوها و برنامه های خوبی را برای اجرای راهکارهایی برای جذب بار بیشتر در این مسیر در دست اجرا دارد. حضور ایران در این مسیر، فرصت خوبی برای فعالیت هر چه بیشتر و کمک به اقتصاد کشور می باشد.

 

 

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *