آموزش

نکاتی که هنگام سفر با قطار باید در نظر گرفت

نکاتی که هنگام سفر با قطار باید در نظر گرفت

نکاتی که هنگام سفر با قطار باید در نظر گرفت

سفر با قطار می تواند تجربه ای دلپذیر و خاطره ای خوش را برای مسافران رقم بزند. ناوگان ریلی هر کشور یکی از نشانه های توسعه و پیشرفت آن کشور محسوب می شود. در بسیاری از کشورهای جهان مسافرت با قطار به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شده است. اما مسافرانی که برای سفرشان قطار را انتخاب کرده اند باید پیش از اقدام به سوار شدن نکات مهمی را در نظر بگیرند تا سفر خوبی را تجربه کنند. در ایران قطارها به دو نوع کوپه ای و اتوبوسی تقسیم می شوند که مسافران بر اساس نیاز خود آن ها را انتخاب می کنند.

سفر با قطار، روشی پرطرفدار میان مسافران

سفر با قطار، روشی پرطرفدار میان مسافران

 

نکات مهم هنگام خرید بلیط قطار

اگر برای سفر با قطار آماده می شوید به یاد داشته باشید که قدم اول خرید بلیط از منابع معتبر است. برای این کار چندین روش وجود دارد. از جمله خرید حضوری از دفاتر فروش بلیت در راه آهن و خرید آنلاین از طریق اپلیکیشن ها و وب سایت های فروش بلیط قطار. پیش از اقدام به خرید اینترنتی، مشخصات مسافران را آماده کنید تا وقفه ای در روند خرید بلیط پیش نیاید. هنگام انتخاب مبدأ و مقصد دقت کنید و اسامی و مشخصات همراهان را به دقت وارد کنید. پس از پایان فرایند خرید، از بلیط نهایی پرینت گرفته و یا تصویر آن را تا پایان سفر در تلفن همراه خود نگه دارید؛ مخصوصاً اگر بلیط شما رفت و برگشت باشد.

 

زمانبندی پیش از مراجعه به ایستگاه راه آهن

پیش از مراجعه به ایستگاه راه آهن برای سفر با قطار باید زمان خود را مهندسی کنید. همیشه یک ساعت زودتر از حرکت قطار به ایستگاه راه آهن بروید و احتمال ترافیک را در نظر بگیرید. در صورتی که بار اضافی همراه دارید و مایلید آن را به انبار توشه راه آهن بسپارید، باید حداقل 3 ساعت زودتر به ایستگاه راه آهن بروید تا فرصت کافی برای تحویل بار و دریافت بارنامه را داشته باشید.

 

بار غیر مجاز همراه نبرید!

بر اساس قوانین حمل بار، مسافران هنگام استفاده از قطار مجازند میزان معینی بار و چمدان را با خود به داخل کوپه ها ببرند. اگر میزان بار بیشتر باشد هم می توانند آن را به قسمت بار قطار بسپارند. اما موضوع مهمی که همه مسافران باید مد نظر قرار دهند این است که بار غیر مجاز همراه نداشته باشند. بدین معنی که بار همراه مسافر باید مطابق با پروتکل ها و قوانین باشد. در غیر این صورت از حمل آن جلوگیری به عمل خواهد آمد. برای آگاهی بیشتر درباره حمل بار مجاز و غیر مجاز با قطار می توانید اینجا کلیک کنید.

لزوم توجه به قوانین حمل بار با قطار

لزوم توجه به قوانین حمل بار با قطار

 

وسایل ضروری را فراموش نکنید

هنگام سفر با قطار دقت کنید که وسایل ضروری مانند دارو، چسب زخم، قرص ضد تهوع و مواد ضدعفونی کننده فراموش نشوند. پیش از جمع آوری وسایل، لیستی تهیه کرده و بر اساس آن وسایلتان را جمع کنید.

 

برای طول سفر برنامه ریزی کنید

امروزه بیشتر خطوط ریلی خدمات خوبی به مسافران خود ارائه می کنند؛ از جمله غذا، نوشیدنی و میان وعده. اما بهتر است مقداری خوراکی سبک همراه خود داشته باشید. خصوصاً اگر کودکی همسفر شماست و یا رژیم و پرهیز غذایی خاصی دارید. برای اینکه در طول سفر بتوانید خود را سرگرم کنید می توانید کتاب یا مجله همراه خود ببرید. ضمناً با توجه به مجهز بودن کوپه ها به پریز برق، امکان استفاده از کامپیوتر شخصی و تبلت نیز برای مسافران فراهم می باشد. بهتر است یک اسباب بازی دلخواه برای کودکان همراه خود داشته باشید تا او را سرگرم کرده و کمتر احساس خستگی کند.

لزوم برنامه ریزی در طول سفر با قطار

لزوم برنامه ریزی در طول سفر با قطار

 

نکاتی که هنگام سوار شدن به قطار باید در نظر بگیرید

هنگامی که زمان سوار شدن به قطار فرا می رسد کارت شناسایی و بلیط خود و همراهانتان را آماده کنید. بهتر است آنها را در چمدان قرار ندهید تا در هر زمان در دسترس باشند. بیهوده عجله نکنید و با خونسردی و آرامش برای سوار شدن اقدام کنید. حتماً به کودکان و سالمندان توجه ویژه داشته باشید و اولویت سوار شدن را به آن ها بدهید. مراقب وسایل ارزشمند و چمدان ها نیز باشید.

توجه به سالمندان و افراد کم توان هنگام سوار شدن قطار

توجه به سالمندان و افراد کم توان هنگام سوار شدن قطار

 

آنچه در طول سفر با قطار باید به آن توجه کرد

در طول سفر با قطار توجه به برخی نکات می تواند سفری خوش را برای شما رقم بزند؛ از جمله:

  • به نکات بهداشتی و قوانین استفاده از سرویس های بهداشتی توجه کنید.
  • کمی در راهروها قدم بزنید تا خستگی نشستن طولانی مدت را کم کنید.
  • می توانید از امکانات رستوران و بوفه قطار استفاده کنید.
  • هنگام سفر کفش و لباس راحت بپوشید.

 

کلام آخر

تماشای مناظر زیبا در طول مسیر و معاشرت با همسفران از ویژگی های سفر با قطار است. علاوه بر این آسایش و راحتی و عدم محدودیت در میزان حمل بار نیز مسافران بسیاری را متقاعد می کند که به جای وسایل نقلیه شخصی از قطار استفاده کنند. رعایت نکاتی که در این مطلب ذکر شد می تواند آغازگر یک سفر بیادماندنی با قطار باشد.

 

 

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *