گردشگری

سریع ترین قطار ایران و جهان

سریع ترین قطار ایران و جهان

قطار یکی از اصلی ترین انتخاب های مسافران برای جابجایی و سفر در نقاط مختلف جهان است. سفر با قطار علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه، ایمنی و آسایش بسیاری را برای مسافران به ارمغان می آورد. حالا تصور کنید که با استفاده از قطارهای سریع السیر بتوان در کمترین زمان ممکن به مقصد رسید. از ابتدای ظهور قطار همواره تلاش هایی برای افزایش سرعت آن صورت گرفته است. امروزه قطارهایی با سرعت بالا در مسیرهای ریلی جهان در حال تردد هستند که فرایند جابجایی را بسیار آسان تر می کنند. در ادامه با ما باشید تا سریع ترین قطار ایران و جهان را به شما معرفی کنیم. پیش از آن توضیح مختصری درباره قطار سریع السیر نیز خواهیم داد.

 

قطار سریع السیر

قطارهای سریع السیر تقریباً در تمامی ناوگان های ریلی جهان تردد دارند. این قطارها علاوه بر اینکه با سرعت بالاتری نسبت به قطارهای عادی حرکت می کنند، با توقف کمتر سرعت سیر خود را بالاتر می برند. بیشتر این قطارها در طول مسیر تنها در مبدأ و مقصد توقف داشته و همین ویژگی مدت زمان سفر را کوتاه تر خواهد کرد.

قطارهای تندرو یا سریع السیر

قطارهای سریع السیر یا تندرو

 

سریع ترین قطار جهان

بر اساس گزارش ویژوال کاپیتالیست تا سال 2021 سریع ترین قطارهای دنیا اکثراً در انحصار کشورهای آسیای جنوب شرقی بوده اند. بر این اساس قطارهای Maglev ژاپن با سرعتی برابر 602 کیلومتر بر ساعت (374 مایل در ساعت) سریع ترین قطارهای دنیا می باشند. حمل و نقل ریلی ژاپن با داشتن این تکنولوژی منحصر به فرد توانسته رکوردهای سرعت قطار در جهان را جابجا کند. شایان ذکر است که قطارهای Maglev بر اساس قوانین مغناطیس حرکت کرده و در حال حاضر این فناوری در اختیار دو کشور ژاپن و آلمان قرار دارد. یکی از اصلی ترین مشتریان قطارهای مگلو کشور چین است که در شهرهای پرجمعیت خود از آن استفاده می کند.

قطار مگلو سریع ترین قطار جهان

قطار مگلو سریع ترین قطار جهان

 

سریع ترین قطار ایران

زمزمه حضور قطارهای سریع السیر در ایران نیز از سال 1345 به گوش رسید؛ ولی متأسفانه تا به امروز پیشرفت چشمگیری در این زمینه حاصل نشده است. در حالی که میانگین سرعت قطارهای سریع السیر جهان حدوداً 300 کیلومتر بر ساعت است، در ایران سرعت این قطارها تنها کمی بیشتر از نصف این عدد می باشد. این قطارها معمولاً به صورت سالنی بوده و با سرعت سیری در حدود 160 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند.

 

قطار پردیس تنها قطار سریع در ایران

در حال حاضر قطارهای سالنی پردیس با سرعت 160 تا 180 کیلومتر در ساعت و توقف در مبدأ و مقصد تنها قطارهای سریع السیر ایران به شمار می آیند. قطارهای پردیس به صورت خودکششی حرکت می کنند و هر واگن موتوری مجزا دارد که همین ویژگی سرعت آن را بالا می برد. این قطارها در مسیرهای مختلفی تردد دارند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهران- مشهد و بالعکس
  • تهران- یزد و بالعکس
  • اصفهان- مشهد و بالعکس

قطارهای پردیس امکانات رفاهی خوبی را در اختیار مسافران قرار داده و با وجود سالنی بودن اما مسافران آسایش خوبی را تجربه می کنند.

قطار پردیس، قطار سریع السیر ایران

قطار پردیس، قطار سریع السیر ایران

 

سخن پایانی

علاوه بر قطار پردیس که به عنوان قطار سریع السیر ایران معرفی شد، قطارهای دیگری مانند قطار غدیر و قطار فدک نیز با سرعت قابل قبولی حرکت می کنند. توجه هر چه بیشتر مسئولان به گسترش خطوط ریلی، تقویت مسیرهای موجود و افزایش سرعت سیر قطارها می تواند تحول بزرگی را در صنعت حمل و نقل ریلی رقم بزند.

 

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *