آموزش

قطار، حمل و نقل سبز و محیط زیست

قطار، حمل و نقل سبز و محیط زیست

حمل و نقل یکی از جنبه های زندگی روزمره همه ماست که به صورت مستقیم و غیرمستقیم افراد را درگیر می کند. با توجه به استفاده از سوخت های فسیلی در انواع روش های حمل و نقل، آلودگی های زیست محیطی فراوانی دامنگیر جوامع امروزی شده است. از دهه 60 و 70 میلادی دانشمندان درباره عواقب این موضوع هشدارهایی دادند و دولت ها ملزم به رعایت حداقل هایی برای آسیب کمتر به محیط زیست شدند. در سال های اخیر، اصطلاح “حمل و نقل سبز” در میان جوامع پیشرفته و در حال توسعه بسیار شنیده می شود و سیاست هایی برای استفاده حداقلی از سوخت های فسیلی در دستور کار قرار گرفته است. به عنوان مثال راه ‌آهن و سفر با قطار نسبت به حمل و نقل جاده ای و هوایی روشی سازگارتر با محیط ‌زیست است.

لزوم حفظ محیط زیست از زیان های ناشی از روش های حمل و نقل

حمل و نقل سبز چیست؟

در حال حاضر حمل و نقل در جهان به روش های مختلفی انجام می شود که بیشتر آن ها منجر به تولید گازهای گلخانه ای و گرم شدن کره زمین می گردد. در سال های اخیر، دانشمندان به دنبال راه حل های مبتکرانه ای برای کمک به این معضل و هر چه کمتر کردن این آسیب ها بوده اند. حمل و نقل سبز به مجموعه ای از راهکارها و روش های نوین حمل و نقل اطلاق می شود که با هدف کاهش آلودگی محیط زیست ارائه می شوند.

حمل و نقل سبز، راهکاری برای حذف آلودگی های سیستم حمل و نقل

روش های حمل و نقل سبز

روش های مختلفی برای کمک به محیط زیست و حمل و نقل سبز ارائه شده است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوچرخه: به عنوان پاک ترین روش حمل و نقل
  • دوچرخه های برقی: این دوچرخه ها با سرعتی در حدود ۲۰ مایل در ساعت حرکت می کنند و در برخی کشورها نیاز به مجوز برای استفاده دارند.
  • وسایل نقلیه الکتریکی: شامل انواع خودرو، قایق، موتور سیکلت، قطار و… که با استفاده از انرژی های تجدید پذیر حرکت می کنند.
  • قطار سبز: قطارهایی که با لوکوموتیوهای برقی یا هیبریدی وارد چرخه حمل و نقل پاک شده اند.
  • خودروهای هیبریدی: این خودروها تا 90 درصد انرژی خود را از برق می گیرند.
  • استفاده از روش کارپولینگ (Carpooling): به معنی استفاده اشتراکی از خودروها و عدم استفاده از خودرو به صورت تک سرنشین؛ که نقش مهمی در کاهش آلودگی های محیط زیست خواهد داشت.

مزایای استفاده از حمل و نقل سبز

حمل و نقل سبز ویژگی های بسیاری دارد که با رعایت اصول آن در سیستم حمل و نقل می توان محیط زیست را تا حد بسیار زیادی حفظ کرد. از جمله مزایا حمل و نقل سبز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش آلودگی محیط زیست: از طریق کاهش مصرف سوخت های فسیلی و تولید کمتر گازهای گلخانه ای
  • کمک به تقویت اقتصاد پایدار: عدم اتکا به سوخت های فسیلی به بهبود شرایط اقتصادی کمک می کند. علاوه بر این توسعه وسایل نقلیه سبز منجر به ایجاد اشتغال نیز خواهد شد.
  • حفظ نقدینگی و صرفه جویی در هزینه ها: استفاده از دوچرخه، موتورهای برقی و سیستم کارپولینگ در هزینه ها صرفه جویی زیادی می کند.
  • بهبود وضعیت سلامت افراد جامعه: با توسعه حمل و نقل سبز میزان انتشار گازهای گلخانه ای که عامل بیماری هایی مانند انواع سرطان و مشکلات قلبی و عروقی هستند، کاهش می یابد.

 

استفاده از سیستم راه آهن و قطار کمک به حفظ محیط زیست

قطار علاوه بر اینکه به عنوان یکی از ارکان حمل و نقل سبز به شمار می آید، در عین استفاده از سوخت های فسیلی هم یکی از کم آلاینده ترین وسایل جابجایی محسوب می شود. میزان کربنی که در اثر حرکت قطار آزاد می ‌شود در مقایسه با کربنی که از سوخت هواپیما تولید می شود آسیب کمتری به محیط زیست می رساند. چرا که کربن آزاد شده حاصل از سوخت هواپیما مستقیماً وارد لایه ‌های بالایی اتمسفر شده و زیان بیشتری دارد. افزون بر این هر رام قطار که وارد ناوگان ریلی می شود، چندین برابر اتوبوس های بین شهری مسافر و چندین برابر حمل و نقل جاده ای بار را جابجا می کند. ضمناً مسیرهای ریلی ترافیک ندارند و هیچ سوختی بی دلیل مصرف نمی شود. بنابراین در حال حاضر در میان روش های حمل و نقل با سوخت های فسیلی، سیستم راه ‌آهن و قطار‌ به روشی سازگارتر با محیط‌ زیست عمل می کند و دوستدار محیط ‌زیست می باشد.

قطار، حمل و نقل سبز و دوستدار محیط زیست

قطار، حمل و نقل سبز و دوستدار محیط زیست

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

3 نظر در “قطار، حمل و نقل سبز و محیط زیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *