آموزش

تاریخچه پیدایش راه آهن

تاریخچه پیدایش راه آهن

راه آهن در قرن 18 میلادی در بریتانیا متولد شد و به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. پیدایش راه آهن را می توان یکی از بزرگترین تحولات تاریخ بشر دانست که تأثیرات بسیار زیادی در زندگی افراد گذاشته است. در طول تاریخ کسانی بودند که در مقابل گسترش خطوط راه آهن مقاومت می کردند و چه بسا جان هایی که در این راه فدا شده است. امروزه پیشرفت های روزافزون سیستم حمل و نقل ریلی آن را به یکی از اصلی ترین روش های جابجایی مسافر و بار در کل دنیا تبدیل کرده است.

قطارهای اولیه

تاریخچه راه آهن

در سپتامبر سال 1825 میلادی اولین قطار مسافری که با لکوموتیو حرکت می کرد مسیر 39 کیلومتری میان شهرهای استاکتون و دارلینگتون را در انگلستان پیمود. این قطار با قدرت بخار حرکت می کرد و سرعت قابل قبولی داشت. این لکوموتیو که بر روی ریل حرکت می کرد هر روز جدیدتر و پیشرفته تر می شد تا آنجا که در سال 1913 موتور دیزلی جایگزین ماشین های بخار آن شد. به طبع این پیشرفت ها، خطوط راه آهن نیز در حال گسترش بود و اقدامات متعددی برای ساخت مسیرهای ریلی در دنیا سرعت بیشتری گرفت. در آمریکای شمالی در سال 1830 راه آهن چارلستون – گوستا ساخته شد و دو سال بعد راه آهن سنت اتین – لیون در فرانسه به وجود آمد. آلمان هم در سال 1835 بخشی از راه آهن نورنبرگ- فورت را احداث کرد و روسیه نیز قسمتی از مسیر زارار – سکسلسکی را در سال 1837 به پایان رساند. زمزمه های ساخت راه آهن در ایران نیز از سال 1831 به وجود آمد؛ اما نهایتاً راه آهن سراسری شمال به جنوب در سال 1306 هجری شمسی به بهره برداری رسید.

راه آهن سراسری شمال به جنوب

تاریخچه ساخت ریل

ریل ها از قرن شانزدهم در معادن اروپا برای حمل زغال سنگ به کار برده می شدند؛ اما راه آهن در قرن هجدهم و در بریتانیا ساخته شد. تا شروع انقلاب صنعتی یعنی سال های 1760 تا 1840 میلادی، ریل‌ها از جنس چوب‌ بلوط ساخته می‌شدند و با تسمه های فلزی آن ها را کنار هم نگه می داشتند. نهایتاً در سال 1857 در دربی میدلند انگلستان ریل های فولادی برای اولین بار ساخته شدند. این ریل ها بسیار با دوام بودند و تا سال ها نیازی به تعویض آن ها نبود. روند پیشرفت ریل ها از آن زمان تاکنون ادامه یافته و در حال حاضر ریل ها در انواع زیر دسته بندی می شوند:

  • ریل راه آهن
  • ریل ‌های سبک راه آهن برای استفاده در حمل و نقل شهری و معادن
  • ریل شیاردار
  • ریل جرثقیل
  • ریل LR55

ساخت ریل راه آهن در ایران توسط کارگران

تاریخچه قطار

قطارهای اولیه در واقع واگن های چوبی ساده ای بودند که توسط اسب ها بر روی ریل های چوبی کشیده می شدند و در قرن پانزدهم میلادی در معادن اروپا به کار می رفتند. نسل دوم قطارها را می توان لکوموتیوهایی دانست که با قدرت بخار حرکت می کردند. ریچارد ترویتیک در سال 1804 توانست این قطار را در ولز اختراع و به حرکت در آورد. بعدها جورج استفنسون با الهام از لکوموتیو ریچارد ترویتیک، توانست نخستین قطار عمومی را برای جابجایی مسافران در انگلستان بسازد. در نهایت نیز در سال 1925 اولین لکوموتیوی که با جریان الکتریسیته کار می کرد در کشور کانادا ساخته و به جهان معرفی شد.

کلام آخر

امروزه صنعت حمل ‌و ‌نقل ریلی و راه آهن به عنوان یکی از شاخص‌ های توسعه یافتگی کشورها در نظر گرفته می شود. میزان خطوط ریلی هر کشور نسبت به جمعیت آن، یکی از فاکتورهای اصلی در طبقه ‌بندی کشورها بشمار می آید. بر همین اساس توجه به گسترش و مرمت هر چه بیشتر مسیرهای ریلی، یکی از اهداف اصلی دولت ها در حوزه حمل و نقل می باشد. با توجه به رابطه تنگاتنگ میان اقتصاد و حمل و نقل، توجه به این صنعت به رشد و پویایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور کمک شایانی می کند.

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

6 نظر در “تاریخچه پیدایش راه آهن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *