آموزش

تاریخچه استفاده از قطار باری در جهان

تاریخچه استفاده از قطار باری در جهان

قطار باری را می توان اولین گام بشر برای اختراع راه آهن بشمار آورد. تاریخچه استفاده از قطار باری در جهان، به قرن پانزدهم میلادی باز می گردد؛ زمانی که از واگن های کوچک برای حمل بار استفاده می شد. بعدها با پیشرفت قطارها و مسیرهای ریلی، ایده جابجایی انسان ها توسط قطار مطرح شد. از همان آغاز پیدایش قطارها، حمل و جابجایی بار یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از آن بوده و هست و همواره تلاش هایی برای تسهیل هر چه بیشتر این امر در حال انجام می باشد. در بیش از دویست سال گذشته و با ظهور راه آهن و قطار، تحول بسیار شگرفی در زندگی بشر و ارتباطات او با دنیای اطراف به وقوع پیوسته است.

تاریخچه استفاده از قطار باری در جهان

قطارهای باری اولیه

اولین واگن های باری در قرن پانزدهم میلادی برای حمل بار در معادن اروپا ساخته شدند. این وسیله حمل بار در واقع واگن های چوبی ساده ای بودند که برای حرکت آن ها بر روی ریل، از اسب استفاده می شد. اما اولین قطارهای باری در قرن 18 میلادی ظهور کردند که به وسیله لکوموتیوی که مجهز به موتور بخار بود حرکت می کردند. این لکوموتیو که برای حمل بار و توسط فردی به نام ریچارد تروینیک در انگلستان طراحی شده بود، بر روی ریل های فولادی حرکت می کرد. این نقطه آغاز تاریخچه قطار باری در جهان است که روند پیشرفت آن تاکنون ادامه یافته است.

تاریخچه استفاده از قطار باری در ایران

پیدایش قطار در ایران فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشته و تصمیمات سیاسی، تأثیر زیادی بر روند شکل گیری آن داشته اند. در ایران نیز مانند سایر نقاط جهان، تاریخچه پیدایش راه آهن با بهره گیری از قطارهای باری توام بوده و پس از آگاهی از مزایای متعدد استفاده از حمل و نقل ریلی برای جابجایی بار، توجه بسیاری به این سمت جلب شده است. با گسترش خطوط ریلی در نقاط مختلف جهان، کشورها نیز تصمیم به ایجاد مرزهای ریلی و مشترک برای حمل و نقل گرفتند. امروزه ناوگان ریلی بخش اعظمی از جابجایی بار را در جهان بر عهده دارد و نقش مهمی در واردات و صادرات میان کشورها بازی می کند.

مزایای استفاده از قطار باری

در حال حاضر حمل بار در هر وزن و اندازه ای به وسیله واگن های قطار باری امکان پذیر است و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. علاوه بر این، حمل بار به وسیله قطارهای باری مزایای دیگری نیز دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • ایمنی بالا
  • اقتصادی بودن نسبت به روش های دیگر حمل و نقل
  • سرعت مناسب در جابجایی
  • مشارکت در حمل و نقل سبز و همراهی با محیط زیست
  • کاهش ترافیک جاده ای، صدمات و تلفات تصادفات احتمالی
  • ظرفیت بالای حمل بار
  • امکان رهگیری آنلاین
  • سازماندهی مناسب از طریق برنامه ریزی حرکت قطارها

 

کاهش محدودیت های حمل بار با استفاده از قطار باری

 

کلام پایانی

قطار باری یکی از مهمترین ارکان حمل و نقل ریلی است که قدمتی به اندازه پیدایش راه آهن دارد. امروزه با تجهیز قطارهای باری به انواع مختلف واگن های باری، هر نوع کالایی را در هر وزن و اندازه ای می توان جابجا کرد و حتی از طریق مسیر ریلی به کشورهای دیگر نیز ارسال نمود.

 

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *