دسته بندی نشده

قطار حمل و نقل سبز

حمل و نقل سبز نیاز امروز جوامع در حال توسعه

کشورهای در حال توسعه امروزه توجه ویژه ای به توسعه حمل و نقل در جامعه خود دارند. این جابجایی ها چه داخلی باشد و چه خارجی یکی از اهرم های محرک اقتصاد دولت ها محسوب می شود. بنابراین توجه به زوایای منفی و مثبت توسعه حمل و نقل یکی از نکات مهمی است که باید در هر جامعه ای در نظر گرفته شود. حمل و نقل ریلی با توجه به اقتصادی بودن، ایمنی بیشتر و توانایی در حمل بار و مسافر در حجم بالا همواره مورد توجه بوده است. علاوه بر این استفاده از قطار به دلیل میزان سوخت کمی که مصرف می کند برای حفظ محیط زیست مناسب تر است. توجه به مشکلات زیست محیطی که بشر را احاطه کرده، دولت ها مجاب شده اند که به روش هایی در حمل و نقل روی آورند که کمترین آسیب را برای محیط زیست داشته باشد. مسائلی مانند گرم شدن کره زمین، تخریب محیط زیست و انتشار گازهای گلخانه ای. امروزه حمل و نقل سبز یکی از اصلی ترین راهکارهایی است که برای حفظ محیط زیست ارائه می شود. در بحث حمل و نقل سبز، استفاده از قطار یکی از مهم ترین گزینه هایی است که کارشناسان به آن توجه می کنند.

تاریخچه سوخت قطار

از ابتدای ظهور قطار و ساخت راه آهن، برای سوخت لوکوموتیوها از سیستم بخار استفاده می شد. کم کم ذغال سنگ جای آن را گرفت. تا مدت های زیادی حرکت قطارها به ذغال سنگ وابسته بود. اما امروزه انرژی حرکتی قطارها از ترکیب سوخت و اکسیژن تأمین می گردد. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته استفاده از سوخت های فسیلی رو به کاهش بوده و لوکوموتیوهای برقی یا هیبریدی مورد استفاده قرار می گیرند. ساز و کار لوکوموتیو هیبریدی مانند خودروهای هیبریدی است.

قطار، حمل و نقل سبز

اکنون سوالی که مطرح می شود این است که به جز بحث سوخت مصرفی، قطار چگونه می تواند به عنوان یک حمل و نقل سبز نقش مهمی را ایفا کند؟ آیا استفاده از ناوگان ریلی به جای حمل و نقل جاده ای تأثیری در کمک به بهبود وضعیت محیط زیست خواهد داشت؟ پاسخ این است بله. دلایل زیر می توانند عامل مهمی در انتخاب حمل و نقل ریلی برای کمک به سلامت محیط زیست باشد:

حجم بیشتر حمل بار و مسافر

ناوگان ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده ای، در هر سفر توانایی جابجایی حجم بسیار زیادی از مسافر و بار را دارد. یعنی اگر همین مقدار بار یا مسافر را حمل و نقل جاده ای مانند کامیون ها بخواهد جابجا کند سوخت بسیار بیشتری مصرف خواهد شد.

زمانبندی دقیق و منظم حرکت قطارها

یکی دیگر از دلایل توجه به حمل و نقل ریلی، زمانبندی منظم حرکت قطارها است. به این ترتیب مسافران و صاحبان بارها می توانند برای ارسال برنامه ریزی کنند و از دریافت آن در مقصد اطمینان حاصل نمایند.

کم شدن تراکم خودروها در جاده ها

کمک دیگری که حمل و نقل ریلی به محیط زیست می کند کم کردن تراکم جاده ای است. با استفاده بیشتر از قطار برای جابجایی، تراکم جاده ها کمتر شده و هم ایمنی بالاتر می رود و هم مصرف سوخت کاهش می یابد.

استفاده کمتر از سوخت های فسیلی

استفاده از قطار و حمل و نقل ریلی از منظر میزان مصرف سوخت نیز بسیار به صرفه ‌تر از حمل و نقل جاده ‌ای است. به گفته کارشناسان، قطار در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای ۵۰ تا ۷۰ درصد سوخت کمتری استفاده می کند. همین موضوع اصلی ترین علت اقتصادی بودن حمل و نقل ریلی نیز می باشد. 

کلام آخر

امروزه استفاده از قطار و ناوگان ریلی می تواند بار زیادی از روی دوش حمل و نقل جاده ای بردارد. به این ترتیب علاوه بر کم شدن تراکم جاده ها، آسیب وارده به محیط زیست نیز بسیار کمتر خواهد شد.