آموزش

عرض خطوط ریلی در دنیا

عرض خطوط ریلی در دنیا

عرض خطوط ریلی در دنیا

یکی از اصلی ترین اجزای راه آهن ریل ها هستند که حرکت قطار بر روی آنها انجام می گیرد. بر خلاف آنچه تصور می شود عرض خطوط ریلی در دنیا یکسان نیست و این عدد در کشورهای مختلف با هم تفاوت دارد. حتی در کشورهایی مانند هندوستان که راه آهن و قطار نقش مهمی در صنعت حمل و نقل این کشور دارد هم این اندازه با استاندارد جهانی متفاوت است. این تفاوت به دلایل مختلفی رخ داده که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

 

گیج چیست؟

فاصله داخلی میان دو ریل در شبکه راه آهن را “گیج” می نامند. در سراسر خطوط ریلی باید تمامی وسایل نقلیه ای که در آن شبکه تردد دارند گیج یکسانی داشته باشند. در صورت عدم رعایت این استاندارد حرکت در آن خطوط امکان پذیر نخواهد بود.

گیج های مختلف در خطوط ریلی

گیج های مختلف در خطوط ریلی

 

تاریخچه

پس از پیدایش راه آهن در بریتانیا، به سرعت از این وسیله نقلیه کاربردی در سراسر جهان استفاده شد. فاصله بین دو ریل یا همان گیج در اولین قطار جورج استفانسون برابر با 4 فوت و 8.5 اینچ (143.5 سانتیمتر) بود. این گیج به عنوان گیج استاندارد برای مسیرهای دیگر نیز بکار گرفته شد. اما با حضور شرکت های خصوصی برای ریل گذاری مسیرهای جدید، برخی مهندسان گیج هایی با اندازه های جدید ساختند. به عنوان مثال برای مسیر بریستول به لندن گیج هایی با اندازه 2140 میلیمتر ساخته شد. این مهندسان بر این باور بودند که هر چه گیج پهن تر باشد پایداری قطارها نیز بیشتر خواهد بود.

 

سیاست های کشورها برای تغییر عرض خطوط ریلی

با گسترش خطوط ریلی در اقصی نقاط دنیا، کشورهای مختلف تصمیمات متفاوتی برای گیج راه آهن کشورشان اتخاذ کردند. این تصمیمات با توجه به شرایط سیاسی، جغرافیایی و نظرات مهندسان شرکت های مجری گرفته شده است. به عنوان مثال روسیه و اسپانیا گیج هایی با اندازه ای متفاوت با کشورهای همسایه خود ساختند. این دو کشور این تصمیم را برای جلوگیری از استفاده دشمنان از خطوط ریلی خود ابراز کرده اند. کشورهایی هم که تجهیزات احداث ریل راه آهن را از کشورهای دیگر وارد می کردند، محکوم به پیروی از اندازه های خطوط ریلی کشور صادر کننده بودند. در برخی مسیرهای کوهستانی هم به دلیل صعب العبور بودن راه گیج های باریکتر مورد استفاده قرار گرفته اند.

مقایسه گیج روسیه و اروپا

مقایسه گیج روسیه و اروپا

 

کدام کشورها از اندازه استاندارد برای عرض خطوط ریلی پیروی می کنند؟

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم عرض خطوط ریلی در دنیا به صورت استاندارد باید 143.5 سانتیمتر باشد؛ حال آنکه این عدد در برخی نقاط دنیا متفاوت است. نقشه زیر نشان می دهد که تنها نقاطی که به رنگ آبی تیره مشخص شده اند از این استاندارد پیروی کرده اند. سایر کشورها از استانداردهای مختص خود در ساخت خطوط ریلی استفاده می کنند.

نقشه کشورهای استفاده کننده از گیج استاندارد

نقشه کشورهای استفاده کننده از گیج استاندارد

 

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *