گردشگری

با قطار به کدام شهرهای ایران می توان سفر کرد؟

با قطار به کدام شهرهای ایران می توان سفر کرد

با قطار به کدام شهرهای ایران می توان سفر کرد؟

مسافرت با قطار یکی از ایمن ترین و بهترین روش های سفر است. امکان تماشای مناظر در طول مسیر و خدمات رفاهی که برای استراحت و آسایش مسافران پیش بینی شده است، قطار را به یکی از کامل ترین وسایل جابجایی تبدیل کرده است. هم اکنون طول شبکه ریلی ایران ۱۴ هزار و ۲۷۰ کیلومتر است و مسیرهای ریلی در حال ساخت ایران حدوداً ۱۰ هزار کیلومتر می باشند.  به جز استان های کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه، خراسان شمالی و جنوبی بقیه استان ها از امکانات راه آهن برخوردارند و برای این استان ها نیز اقدامات و مطالعاتی در دست انجام است. به عنوان مثال راه آهن همدان – سنندج که این دو شهر را به راه آهن کشور متصل می کند.

وجود مسیرهای ریلی در اقصی نقاط ایران

وجود مسیرهای ریلی در اقصی نقاط ایران

 

تاریخچه راه آهن در ایران

پس از اختراع اولین لوکوموتیو در سال 1825 در انگلستان، ردپای قطار به سرعت در اقصی نقاط جهان پدیدار شد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود و با خط آهن بین تهران و شهرری پذیرای اولین قطار مسافری شد. پس از آن و با فراز و نشیب بسیار، مسیرهای ریلی دیگری مانند تبریز-جلفا، بوشهر-برازجان و میرجاوه-زاهدان ساخته شدند. اما اتفاق نهایی در سال 1306 هجری شمسی و با افتتاح خط آهن سراسری شمال به جنوب محقق شد. این مسیر ریلی که شمال کشور را به بندر امام خمینی(ره) در سواحل جنوب متصل می کرد، تحولی عظیم در صنعت حمل و نقل در کشور بشمار می آمد. پس از آن و بعد از انقلاب اسلامی نیز ساخت و گسترش خطوط ریلی ادامه یافت و امروزه بیش از 14 هزار کیلومتر مسیر ریلی در سراسر کشور به بهره برداری رسیده است.

 

شهرهایی که از تهران می توان با قطار به آن ها سفر کرد

از تهران امکان سفر با قطار به شهرهای مختلفی در سراسر ایران وجود دارد. از جمله مهمترین این مسیرها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تهران – گرگان تهران – شیراز تهران – اراک تهران – مشهد
تهران – فیروزکوه تهران – تبریز تهران – اهواز تهران – شاهرود
تهران – جمکران تهران – یزد تهران – خرمشهر تهران – سمنان
تهران – قم تهران – زاهدان تهران – مراغه تهران – نیشابور
تهران – پیشوا تهران – بندرعباس تهران – زنجان تهران – خواف
تهران – پرند تهران – ساری تهران – میانه تهران – طبس

در این مسیرها شهرها و روستاهای بسیاری واقع شده اند که می توان از طریق قطار به آن ها دسترسی پیدا کرد.

 

شهرهای دیگر ایران که به وسیله راه آهن به هم متصل هستند

علاوه بر تهران، شهرهای دیگر ایران نیز دارای مسیرهای ریلی هستند که آن ها را به یکدیگر وصل می کند. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرمشهر – اهواز یزد – بندرعباس تبریز – تربیت معلم
اندیمشک – اهواز اصفهان – بندرعباس اندیمشک – درود
کرج – تبریز گرگان – پل سفید درود – جمسگر
شیراز – اصفهان تبریز – وان درود – سفید دشت
یزد – کرمان تبریز – جلفا کارون – بندر ماهشهر

 

شهرهای پر تردد در مسیرهای ریلی کشور

تهران و مشهد پر ترددترین شهرها در مسیرهای ریلی کشور هستند. تهران به دلیل موقعیت استراتژیکی که به عنوان پایتخت کشور دارد، شاهراه اصلی مسیرهای ریلی در ایران است. مشهد نیز به دلیل میزبانی از بارگاه امام رضا(ع) همواره مقصد زائران بسیاری از سراسر کشور می باشد که بسیاری از آن ها سالانه به وسیله قطار خود را به این شهر می رسانند. همانطور که اشاره شد شهرهای کوچک و بزرگ بسیاری در مسیر این دو شهر به خطوط ریلی متصل شده اند.

مسیرهای ریلی ایران از شمال تا جنوب

مسیرهای ریلی ایران از شمال تا جنوب

 

کلام آخر

مسافرت با قطار سفری ایمن و سرشار از آرامش را برای مسافران به ارمغان می آورد. علاوه بر این قطار نوعی حمل و نقل سبز است که کمترین آسیب را به محیط زیست می زند. توجه هر چه بیشتر دولت ها بر گسترش مسیرهای ریلی میان شهرها می تواند علاوه بر حفظ محیط زیست، در هزینه ها صرفه جویی کرده و امکانات سفر و گردشگری را افزایش دهد.

 

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *