آموزش

سیستم بین المللی کدینگ واگن های قطار چیست؟

سیستم کدینگ اتحادیه بین‌المللی راه‌ آهن‌ ها

سیستم بین المللی کدینگ واگن های قطار چیست؟

پس از ساخت اولین لوکوموتیو و ظهور راه آهن، صدای سوت قطار به سرعت در اقصی نقاط جهان به صدا درآمد و دولت ها در رقابت با یکدیگر به دنبال افزایش مسیرهای ریلی در کشور خود برآمدند. ایمنی در حمل و نقل، آسایش در طول سفر و مقرون به صرفه بودن را می توان از دلایل اصلی این انتخاب دانست. به مرور مراودات تجاری میان شهرها و کشورهای جهان از طریق قطار افزایش پیدا کرد. امروزه حمل انواع کالا به وسیله قطار یکی از روش های اصلی حمل و نقل در جهان است و روزانه میلیون ها تن بار از این طریق ترانزیت می شود. سیستم بین المللی کدینگ واگن های قطار یکی از روش هایی است که برای برقراری نظم و شناسایی سریع واگن های قطار پیش بینی شده است. این روش کدگذاری توسط یک نهاد بین المللی به نام “اتحادیه بین‌المللی راه‌ آهن‌ ها” صورت گرفته است.

 

اتحادیه بین‌المللی راه‌ آهن‌ ها

اتحادیه بین المللی راه آهن ها (UIC) سازمانی تجاری است که به صورت انحصاری به حمل و نقل ریلی کالا در سراسر دنیا نظارت دارد. این سازمان میان شرکت های راه آهن در کشورهای مختلف ارتباطاتی برقرار کرده و مسئول هماهنگی میان آن ها در زمینه حمل و نقل ریلی است. این اتحادیه در سال 1922 در پاریسِ فرانسه تأسیس شده و در حال حاضر کشورهای بسیاری را تحت پوشش خود قرار داده است. ایران نیز در سال 1947 (1326 شمسی) به عضویت این اتحادیه درآمد و تاکنون از خدمات این نهاد در زمینه استانداردهای فنی، کارگاه های آموزشی، مسائل عملیاتی و… بهره مند شده است.

 

سیستم کدینگ اتحادیه بین‌المللی راه‌ آهن‌ ها

بر اساس سیستم کدینگ اتحادیه بین‌المللی راه‌ آهن‌ ها به هر واگن یک کد 12 رقمی تعلق می گیرد که این اعداد موارد زیر را نشان می دهند:

  • ارقام 1 و2: نوع و ظرفیت وسیله نقلیه را نشان می دهد. گاهی با حروفی همراه می شود که RIC برای واگن های باری و RIV برای واگن های مسافری نشان داده می شود.
  • ارقام 3 و 4: کد کشور مالک واگن را نشان می دهد. برای ایران عدد 96 و حروف اختصاری rai نمایش داده می شود.
  • ارقام 5 تا 8: اطلاعات فنی واگن را در بر می گیرد.
  • ارقام 9 تا 11: شماره سریال اختصاصی واگن است.
  • رقم 12: رقمی برای کنترل درستی ارقام قبلی می باشد.
سیستم کدینگ بین المللی

سیستم کدینگ بین المللی

 

سیستم کدینگ واگن ها در ایران

در برخی کشورها از جمله ایران برای تسهیل در امور داخلی قطارها، یک سیستم کدینگ دیگر هم برای واگن ها تعریف می شود. این عدد یک کد 7 رقمی است که توضیح آن به این شرح است:

  • رقم 1: نوع واگن
  • رقم 2: وضعیت ترمز
  • رقم 3: تعداد محورها(دو، چهار یا شش محوره)
  • ارقام 4 تا 6: شماره سریال هر واگن
  • رقم 7: کد کنترلی
سیستم کدینگ ایران

سیستم کدینگ ایران

 

لزوم اجرای سیستم کدینگ واگن ها

واگن ها در هر قطار به سه دسته تقسیم بندی می شوند: واگن های مسافربری، واگن های باری و واگن های ویژه که برای عملیات فنی یا بازرسی بکار می روند. با اجرای صحیح سیستم کدینگ، بهره برداری از این واگن ها با سرعت و سهولت بیشتری همراه خواهد بود. این کدها که با رنگ های مشخص بر روی بدنه واگن ها باید درج شوند مانند یک زبان بین المللی حمل و نقل ریلی را سرعت بیشتری می بخشند.

 

 

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *