گردشگری

حمل و نقل ریلی به ازبکستان

حمل و نقل ریلی به ازبکستان

ازبکستان با داشتن مساحتی بالغ بر447  هزار و700 کیلومتر مربع و بیش از 33 میلیون نفر جمعیت، کشوری مهم در آسیای میانه و البته محصور در خشکی است. بدین معنی که برای ارتباط با آب های آزاد باید از مرزهای آبی کشورهای دیگر استفاده کند. با توجه به عبور کریدورهای مهم ریلی از ایران، همکاری های مشترک متعددی در این زمینه میان دو کشور برقرار شده است. حمل و نقل ریلی به ازبکستان از طریق کشور واسط ترکمنستان و مرزهای سرخس، لطف آباد و اینچه برون در ایران صورت می گیرد.

 

مسیر ریلی روشی مناسب برای مبادلات تجاری میان ایران و ازبکستان

 

وضعیت حمل و نقل ریلی کشور ازبکستان

ازبکستان از شمال با قزاقستان، از شرق با  قرقیزستان و تاجیکستان و از جنوب با کشور ترکمنستان مرز مشترک دارد. این کشور یکی از کشورهای جدا شده از شوروی سابق است که به لطف احداث خطوط راه آهن در زمان تزارها و جنگ جهانی، امروزه خطوط ریلی گسترده ای در بیشتر شهرهای ازبکستان به جا مانده است. بیش از 4669 کیلومتر مسیر ریلی در ازبکستان وجود دارد که تراکم فعلی آن  150کیلومتر در هر 10 هزار کیلومتر مربع است. حدود 40 درصد یعنی تقریباً 22 میلیون تن از میزان جابجایی بار در این کشور به عهده خطوط ریلی می باشد. ارسال بار از ایران به ایستگاه های سمنگان، سیردار یا تاشکند، بخارا 1، بخارا 2، کارشی، ترمز، نمنگان، سمرقند، فرغانه، اندیژان، مااِبريال حکورمای، اورکنج، مارگیلان، نخشب، املیک و خوقند امکان پذیر است. از ایران نیز بهترین مکان برای ارسال بار به مقصد ازبکستان مرز سرخس در استان خراسان رضوی می باشد.

 

مسیر ریلی میان ایران، ترکمنستان و ازبکستان

 

صادرات و واردات میان ایران و ازبکستان

با توجه به موقعیت جغرافیایی و جمعیتی کشور ازبکستان، سالانه میلیون ها تن کالا میان دو کشور جابجا می گردد. ازبکستان یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان پنبه در جهان است که ایران نیز سالانه مقادیر زیادی از این محصول را خریداری و وارد می کند. علاوه بر پنبه، محصولاتی مانند ابریشم خام، سولفات آمونیوم، کربنات دی سدیم و کلر پتاسیم نیز به ایران وارد می شود. از ایران نیز کالاهایی مانند دستگاه سنگ شکن، قطعات مختلف ماشین آلات، میلگرد، لوله پروفیل، سیمان و پلی اتیلن به ازبکستان صادر می گردد.

 

مزایای حمل و نقل ریلی به ازبکستان

با توجه به گسترش روابط تجاری میان دو کشور ایران و ازبکستان، روند جابجایی کالا در این مسیر آسان تر شده است. یکی از مزایای استفاده از حمل و نقل ریلی، امکان انتقال بار در حجم و اندازه های بزرگ است. هر واگن باربری تقریباً به اندازه سه تریلی بار را در خود جای می دهد. این ویژگی هم در هزینه ها صرفه جویی چشمگیری می کند و هم میزان بار بیشتری را در هر جابجایی انتقال می دهد. ضمناً با شروع همه گیری کرونا مسئولان این کشور مرزهای زمینی را برای ورود اتباع خارجی بستند و فعلاً جابجایی کالا بیشتر از طریق مسیرهای ریلی و هوایی امکان پذیر می باشد.

 

مدت زمان نقل و انتقال بار میان ایران و ازبکستان از طریق حمل و نقل ریلی

مهمترین عامل تعیین کننده زمان حمل و نقل ریلی به ازبکستان، نحوه مدیریت کشور ترکمنستان به عنوان کشور واسط است. زیرا پس از تحویل محموله ها از ایران به راه آهن ترکمنستان، واگن ها به ترتیب به کشنده ها متصل شده و به سمت ازبکستان حرکت می کنند. زمان انجام این فرایند مدت زمان ارسال بار از ایران به ازبکستان را تعیین می کند. در حال حاضر به طور معمول این پروسه 10 الی 15 روز طول خواهد کشید.

 

کلام آخر

حمل و نقل ریلی میان ایران و ازبکستان آسیای میانه را به کریدور ریلی شمال به جنوب متصل می سازد. حجم بالای مبادلات تجاری در این مسیر، دلیل موجهی برای توجه بیشتر مسئولان به رفع موانع موجود است. به عنوان مثال در حال حاضر تجار از کمبود واگن در این مسیر ریلی شکایت دارند که توجه بیشتر مسئولان دو کشور را برای حل این معضل می طلبد.

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *