گردشگری

حمل و نقل ریلی به ترکیه

حمل و نقل ریلی به ترکیه

حمل و نقل ریلی به ترکیه یکی از روش های جابجایی کالا میان ایران و کشورهای اروپایی می باشد. این روش حمل و نقل به روند صادرات و واردات دو کشور نیز کمک شایانی کرده و این امکان را فراهم کرده تا بتوانند با کشورهای دیگر هم ارتباط تجاری برقرار کنند. از ایران علاوه بر نفت، کالاهایی مانند آلومینیوم، آهن، مس و فولاد، نخ، شیشه، محصولات فلزی، روی، کود، خرما، پلی اتیلن، پلی استایرن، پلی کربنات، لوازم خانگی و محصولات پلاستیکی به ترکیه صادر می شود. همچنین انواع سنگ‌های ساختمانی نیز به این کشور ارسال می گردد. از ترکیه نیز میوه، انواع پوشاک و قطعات صنعتی به ایران وارد می گردد.

 

حمل و نقل ریلی در ترکیه

حمل و نقل ریلی در ترکیه

 

نگاهی به تاریخچه و وضعیت راه آهن در کشور ترکیه

در حال حاضر حمل و نقل ریلی ترکیه سهم بزرگی در جابجایی مسافر و کالا در این کشور بر عهده دارد. تقریباً تمامی شهرهای مهم و بزرگ این کشور از طریق راه آهن با یکدیگر در ارتباط هستند. از زمان امپراطوری عثمانی، مقدمات احداث راه آهن در این کشور شکل گرفت؛ اما به طور رسمی در سال 1972 راه آهن ترکیه تأسیس گردید. کشور ترکیه از سمت غرب با یونان و بلغارستان خطوط ریلی مشترک دارد. از سمت شرق نیز با  ارمنستان، گرجستان و ایران ارتباط ریلی دارد. همچنین با سوریه و عراق نیز از جنوب این کشور و از طریق راه‌ آهن مرتبط است. به این ترتیب بخش بزرگی از مراودات تجاری با کشورهای همسایه ترکیه از طریق حمل و نقل ریلی صورت می پذیرد.

 

حمل و نقل ریلی به ترکیه از ایران

حمل و نقل ریلی به ترکیه از ایران، تنها از طریق مرز ریلی رازی به وان و از غرب ایران صورت می گیرد. این خط ریلی بر روی دریاچه وان کشیده نشده و برای عبور از دریاچه، واگن ها به وسیله قایق های حمل واگن جابجا می شوند. این قایق ها می توانند 50 واگن را حمل کنند. این مسیر تنها راه اتصال ایران به اروپا از طریق حمل و نقل ریلی می باشد.

 

انواع واگن برای حمل بار از ایران به ترکیه

با توجه به مزایای حمل و نقل ریلی، امروزه توجه زیادی به جابجایی کالا با استفاده از این روش می شود. ایمنی بالا، سازگاری با محیط زیست، صرفه اقتصادی و امکان جابجایی بار در اندازه های بزرگ از مزایای حمل و نقل ریلی می باشد. در حال حاضر واگن هایی با ویژگی های زیر میان ایران و ترکیه در حال تردد و جابجایی بار می باشند:

  • واگن لبه کوتاه: از این نوع واگن برای جابجایی کالاهای سنگین مانند آهن و فولاد استفاده می شود.
  • واگن لبه بلند: لبه های این واگن ها به وسیله لولا به کف واگن وصل می شود و برای جابجایی مواد معدنی مناسب است.
  • واگن مسقف (سقف دار): برای جابجایی بارهای کیسه ای و موادی مانند گندم و ذرت، از این وگن ها که در برابر بارندگی یا تابش مستقیم نور آفتاب محافظت می شوند، استفاده می کنند.

 

راه آهن مسافربری به تهران و آنکارا

با توجه به مراودات دو کشور و حجم بالای مسافر، در سال های اخیر مسیر ریلی میان تهران- آنکارا- استانبول برقرار شد. البته از این مسیر ریلی به دلیل طولانی بودن و لزوم جابجایی مسافران در طول راه استقبال چندانی نشده است. برای رسیدن از تهران به آنکارا، مسافران باید از تهران به وسیله قطار تا دریاچه وان بروند. سپس به وسیله کشتی از دریاچه عبور کرده و از بندر تات وان به سمت آنکارا راهی شوند. این مسیر با احتساب زمان های لازم برای جابجایی حدوداً 70 ساعت طول می کشد که بسیار طولانی خواهد بود. برای رسیدن به استانبول نیز باید از آنکارا حدود 5 ساعت دیگر را با قطار طی کرد.

 

سامانه قطاربار به صورت تخصصی با بهره گیری از دانش فنی، با بیش از ۴۰ انبار توشه مجهز به امکانات تخلیه و بارگیری در شبکه ریلی کشور آماده خدمت رسانی به صاحبان کالا است. امروزه این امکان وجود دارد که برای حمل انواع بار اعم از خرده بار، بار عمده و بار سازمانی به وسیله قطار اقدام کرد. برای ثبت سفارش می توانید به وب سایت قطاربار مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های زیر در تماس باشید:

 ۰۲۱۵۵۶۶۸۶۳۶۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۲۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۱۰۲۱۵۵۶۶۳۳۵۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *